EO

★★★★★★

Filmveteranen Jerzy Skolimowski var medforfatter på Roman Polanskis Oscar-nominerede gennembrudsfilm “Kniven i vandet”, og tres år senere opnår hans hjerteskærende æsel-film EO samme ære. En smuk cirkel om en interessant karriere, der tæller guldbjørn-vinderen “Starten” (“Le départ”) med Jean-Pierre Léaud, “Skriget” med Alan Bates og “Moonlighting” med Jeremy Irons.

EO kan ses som en hyldest til den franske mesterinstruktør Robert Bresson og i særdeleshed hans poetiske, men også barske æselfilm “Hvad med Balthazar?” (“Au Hasard, Balthazar”) fra 1966. Men hvor Bressons film primært havde øje for æslet og de nærmeste omgivelser, så bliver EO til en større historie, og en kritik af et samfund, hvor dyrevelfærden kun synes forværret. Naturen – og dermed også dyrene er blevet en forretning, og empatien med vores firbenede venner forekommer nærmest ikke-eksisterende.

Jerzy Skolimowskis frapperende filmsprog omfatter et stærkt ekspressivt billedsprog, en næsten klinisk klipning, og en overdådig lydside, der bevidst overbetoner lydende fra den brutale menneskeverden. Heller ikke denne gang lader Jerzy Skolimowski sig begrænse af banal realisme, men gør den magisk – med kærlige hilsener både til Fellini og Bunuel.

Jerzy Skolimowski havde naturligvis fortjent at vinde en Oscar for EO, men måtte tage til takke med en jurypris i Cannes. Men den 85-årige polskfødte instruktør kan heldigvis stadigvæk nå at få en æres-Oscar.