EN KVINDE I ISTANBUL

★★★★★☆

Den svenske instruktør Levan Akin skabte i 2019 en af filmårets største overraskelser med det georgiske trekants-drama “I morgen danser vi”, der endte med at indbringe Evan Gelbakhiani titlen “sæsonens bedste skuespillerpræstation i en fremmedsproget film” for sin indsats som balletdanseren, der forelsker sig i sin rival.

Også hans seneste film EN KVINDE I ISTANBUL åbner en helt ny og rigere verden for vores øjne. Her møder vi en nobel georgisk kvinde ved navn Lia, der dukker op i en lille landsby i håb om at finde sin forsvundne niece Tekla. Den unge Achi, en tidligere bekendt af Tekla, fortæller at hun er taget til Istanbul og at han har hendes adresse. Han foreslår, at han rejse med hende, da han modsat Lia taler tyrkisk, og pludselig sidder den gamle dame og den unge mand i en bus på vej til Istanbul. Her venter dem et anderledes miljø, end de er vant til og en større udfordring, end de havde regnet med. For Tekla er trans og lever måske under et andet navn uden ønske om at blive fundet?

EN KVINDE I ISTANBUL (også kendt som “Crossing”, filmens internationale titel) giver os på fortryllende vis et vindue til en verden, som man sædvanligvis ikke ser skildret på film, og ligesom filmens hovedpersoner beruses vi også af dette møde med en overset del af den tyrkiske kultur.

EN KVINDE I ISTANBUL er dog ingen solstrålehistorie, men en åbenhjertig og eventyrlig fortælling med både indsigt og empati.
Mzia Arabuli yder en mageløs og magtfuld indsats i hovedrollen, og Lucas Kankava er også ganske uimodståelig som Achi, den unge lømmel, hun har allieret sig med.

Humor og ømhed går hånd i hånd på denne bevægende dannelsesrejse, der ikke ligner nogen anden film i år. Så gør ligesom filmens hovedpersoner: Kast dig ud i oplevelse, der måske vil påvirke dig resten af livet. Der venter dig i al fald en unik filmoplevelse i biografen, og EN KVINDE I ISTANBUL er ugens suverænt bedste film.