EKS

★★★★☆☆


Dramatikeren Marius von Mayenburg er i Danmark mest kendt for værket “Pang!”, der havde premiere i det royale skuespilhus i november 2017 iscenesat af Heinrich Christensen (der i denne sæson har hittet med både “Billy Elliot” (Operaen) og “Jeppe på Bjerget” (Gamle Scene, Det Kongelige Teater).

Hvor “Pang!” fremstod som en særdeles ekspressiv dreng ved navn Rolf Pang, der kvalte sin tvillingsøster, mens de begge lå i deres mors mave. Et grotesk indre billede, der leder tanken hen på den lille Oskar fra Günter Grass’ “Bliktrommen”.
Nu stiller Marius von Mayenburg skarpt på et moderne ægtepar, hvis betændte relation bliver testet, da mandens ex pludselig spørger, om hun må sove på deres sofa.

Mikkel Arndts moderne følsomme mand Daniel bryder sig ikke om, at EKSen skal bese deres hjem og deres samliv. Men netop fordi manden afviser EKSen Franziska (et karrierehøjdepunkt for Julie Agnete Vang) uden at spørge sin kæreste Sibylle (en knivskarp Marie Bach Hansen), insisterer Sibylle på, at EKSen skal overnatte. Sibylles sitrende fod afslører dog, at hun finder situationen umådeligt anspændt.

Marius von Mayenburg har mange præcise iagttagelser, og netop de bidende skænderier mellem to ægtefolk får deres smil til at fordufte, mens de snarere stivner blandt publikum.

Jonas Fly, der også skabte scenografien tl PANG!, har kreeret et gold og grusomt familiefængsel, hvor alt hvad man siger, bliver gennemanalyseret og vejet på en gulvvægt.

Thomas Bendixen får atter lov at vise, at han er blevet en usædvanlig dygtig personinstruktør, og de flossede sjæle bag de flotte facader bliver ikke bare synlige, men også genkendelige.

(Michael Søby)