DE FORSTUMMEDES TALE

★★★★★☆

Koncertkapellet på Sankt Hans Gade 51 i Roskilde danner rammen om en ganske usædvanlig kabaret med den smågeniale titel DE FORSTUMMEDES TALE.

Via dokumentaroptagelser, malerier og tegninger samt danske tekster og oversættelser projiceret på kirkevæggen transporteres vi tilbage til Sankt Petersborg i perioden 1911-1915. Her mødtes digtere og dramatikere, kunstmalere og skuespillere på kabareten “Den Herreløse Hund” og gav eksempler på datidens avantgardistisk kunst, mens man diskuterede den virkelighed, som kunsten afspejlede.

Blandt de mest fremtrædende kunstnere var iscenesætteren Vsevolod Mejrkhold og digteren Anna Akhmatova. Reumert-vinderen Thomas Bang agerer konferencier, en dansk version af Mejrkhold, der har nogle muntre scener med den russisk udgave – spillet af Yury Vladovsky, der også har skabt forestillingens velresearchede film- og fotomontage.

Anna Akhmatova gestaltes også af to personer, således at den unge Akhmatova formidles af Julia Lindgren, mens Gitta-Maria Sjöberg varetager den mere modne udgave. Begge er fortræffelige sopraner, og formidler smukt Akhmatovas lyrik (der først i 2020 udkom på dansk) til Hanne Tofte Jespersens poetiske musik, der aldrig skygger for ordene.

Vi stifter også bekendtskab med Aleksandr Bloks lidenskabelige digtning, der er oversat af Niels Brunse og sat til musik af Dmitri D. Shostakovitj. Den fremragende trio, der spiller de passionerede sange, består af Polina Fradkina (på klaver), John Ehde (på cello) og Elisabeth Zeuthen Schneider (på violin).

Mette Borg, der er ansvarlig for såvel manuskript og iscenesættelse, fortjener stor ros for denne fine, tankevækkende og relevante kabaret, der heldigvis kun på diskret vis refererer til den ulykkelige krigssituation mellem Ukraine og Rusland. Flere af de medvirkende har valgt at forlade deres hjemland, så de kan udtrykke sig frit uden risiko for at ende blandt de forstummede.

Takket være denne forestillingen er nogle centrale skikkelser fra den russiske kulturhistorie endelig blevet hørt, og man håber derfor inderligt, at DE FORSTUMMEDES TALE også får et liv udenfor Roskilde.

(Michael Søby)