Mati Diops guldbjørn-vindende dokumentarfilm varer kun lidt over en time, men det afholder den ikke fra at være et mesterværk. Filmen er da også shortlistet til Oscars i kategorierne som bedste dokumentarfilm og bedste internationale film, hvor den er Senegals officielle repræsentant.
26 kulturgenstande med afrikanske rødder fragtes fra den tidlige kolonimagt Frankrig tilbage til hjemlandet Benin, det tidligere kongerige DAHOMEY.
Filmens scoop er, at den ene af disse træfigurer taler til os undervejs efter 60 år “i fangenskab”, og perspektiverer den komplicerede debat om kulturarv. Nu skal den tilbage til sine rødder, men også til en verden, der ikke er den samme, som da den blev kidnappet.
Hvordan vil den og de øvrige skatte blive modtaget? Har de stadig en relevans? Eller tjener de mest som lokal påmindelse om de uhyrligheder, der fandt sted i kolonitiden.
DAHOMEY er en hypnotisk smuk og tankevækkende film, der gør spørgsmålet til tilhørsforhold uhyre nærværende og vedkommende. Faktisk har man svært ved at komme på et stærkere argument for, at kunstgenstande returneres, omend Mati Diop ikke er blind for, at skaden for altid er sket og i nogen grad uoprettelig.