DAGENE, DAGENE, DAGENE

★★★★☆☆

Republique/Revolver op på Østerbro har i de seneste år specialiseret sig i portrætter af selvoptagede kvinder, der opfører sig mere end almindeligt åndsvagt. Til rækken af disse lidet beundringsværdige kvinder føjes nu Tone Schunnessons hovedkarakter Bibbs fra gennembrudsromanen DAGENE, DAGENE, DAGENE, der har fået dramatisk form på Revolver-scenen af Marie Bjørn.

Bagprojektionerne af Bibbs og kæresten “Baby” irriterer mere end de gavner, men iscenesætteren Jennifer Vedsted Christiansen finder en ny side af sceneskuespilleren Anne Sofie Wanstrup

Som den fallerede men stadig twerkende influencer, der er villig til at ofre sin kæreste “Baby” for penge og berømmelse, virker hun direkte skræmmende i sin afstumpede egoisme, og adskiller sig derved fra de lidt kiksede koner, hun især huskes for på film og tv.

Tematikkerne synes muligvis ikke ligeså friske, som de gjorde ved bogens fremkomst. Men takket være Anne Sofie Wanstrups nærvær, hendes dygtige vokale arbejde, også når hun agerer andre karakterer, samt hendes ioverbevisende fysik, når Bibbs skal overbevise sig selv og andre om sin egen skønhed, er vi med i samtlige fem kvarter.

Anne Sofie Wanstrup har allerede ydet en del fine teaterpræstationer, men Bibbs fremstår alligevel som en form for gennembrud, fordi indsatsen peger i helt nye retninger. Nu tror vi faktisk på, at hun kan spille alt.


(Michael Søby)