ELEKTRA

★★★★★☆

Staatsoper Hamburg har indgået et frugtbart samarbejde med den royale opera i København at dømme efter Dmitri Tcherniakovs passionerede opsætning af Richard Strauss’ ELEKTRA i Operaen.

Thomas Søndergård svinger dirigentstokken med en lidenskab, der forplanter sig til Det Kongelige Kapel, som formidler selv de største følelser med umiddelbar overbevisning.

Lise Lindstroms store stemme vidner om et kraftfuldt indre, og hun overgåes i spillet kun af den storartede Violeta Urmana, der skaber en ganske uforglemmelig Klytaimnestra. Her ser vi en såret og derfor livsfarlig kvinde, der har fået nok af mændene og som nægter at finde sig i nogen form for nonsens længere.

Johan Reuter agerer den magtfulde Orestes, Elisabet Strid illuderer som Chrysotemis, og kun Gert Henning-Jensen forekommer malplaceret i rollen som Aigisthos.

Hugo von Hofmannsthals psykodrama danner grundlaget for historien om den mentalt indespærrede kongedatter, der har brug for hjælp.

Dmitri Tcherniakov lader dramaet udspille sig i en i denne sammenhæng overraskende scenografi: Et klassisk velpolstret overklassehjem hos en i særklasse dysfunktionel kongefamilie. Men ikke alt er, hvad det ser ud til – så hold øje med nyhederne, før det er for sent.

ELEKTRA fremstår som en triumf for Den Kongelige Opera efter sejren med genopsætningen af “Orfeus” på Gamle Scene. I Skuespilhuset kan man også se den mesterlige opsætning af “Arven”, så man bør ikke betænke sig længere på en tur i Det Kongelige Teater, men blot se at komme afsted.

(Michael Søby)