Aalborg Teater afslutter et af de mest ambitiøse nordjyske teaterudspil i nyere tid, den tre-delte udkants-saga om et socialt tilfælde ved navn Anita.
Dramatikeren Henrik Szklany har givet hende et saftigt ordforråd, men der er hjerte bag, og det gælder også de øvrige karakterer i forestillingerne “Alle mulige ting” fra 2018, “Revolution i kommunen” fra 2020, og DØDSBO PÅ PLØJEMARKEN fra 2023.
Både Marcus Gad Johansen som mentalt forsømt søn, Camilla Gjelstrup som konform søster, Thomas Kristian Bek som kæk hjemmehjælper og Karla Rosendahl som alternativ husveninde formår at skabe ægte mennesker, der rører i Marie Knudsen Foghs iscenesættelse.
Men forestillingen står og falder med Marie Knudsen Fogh i rollen som Anita. Hun har tidligere modtaget Teaterpokalen for en fin indsats som Martha i “Hvem er bange for Virginia Woolf?”, men den rebelske Anita kan meget vel være hendes livs rolle. Hun har sågar spillet alle tre dele på een dag, hvilket må siges at være en kraftpræstation uden sidestykke i denne sæson.
For ligeså tragisk som Anita kan synes, ligeså livskraftig viser hun sig at være, selv når hun sidder på toppen af scenografen Laura Rasmussen storslåede skrotbunke, et fortvivlende billede på Anitas liv.
Hvem ved, om man var kommet til at ligne Anita, hvis ens egen tilværelse ikke have været mere nådig? Uanset hvad formår Marie Knudsen Fogh på dybt bevægende vis at gøre Anita til een af os. Et menneske, man hverken kan eller skal vende ryggen til.
(Michael Søby)