Orfeus-myten har inspireret mange kunstnere i århundreder. Filmklassikere som Jean Cocteaus Bafta-nominerede “Kærlighedens mysterium” og Marcel Camus’ Oscar-vinder “Sort Karneval” er begge baseret på historien om Orfeus og hans elskede.
Også i vor tid synes historien om Orfeus’ rejse til dødstriget for at genfinde sin elskede Euridike at være relevant. I 2018 kunne man opleve Glucks og Calzabigis udgave fra 1762 på dansk grund og den 7. marts 2023 har Det Kongelige Teater premiere på Monteverdis “Orfeus” (den formodentlig ældste overleverede opera) på Gamle Scene.
Joseph Haydn fik aldrig skrevet sin opera om ORFEO & EURIDICE færdig, men Danmarks Underholdningsorkesters berømmede chefdirigent, Haydn-eksperten Adam Fischer, er kommet med sit kvalificerede bud på det endelige resultat. DRs gamle koncertsal dannede en smuk ramme om præsentationen, en operakoncert med internationale solister, forud for en turné til Østrig med Haydn-musik i kufferterne.
Kenneth Tarver låner elegance og vokal såvel som fysisk skønhed til rollen som Orfeus (Orfeo), mens en flot syngende Emóke Baráth yder en stærk indsats som hans udkårne. Sopranen Alicia Amo gør sig fordelagtigt bemærket på alle fronter som Genio, mens David Jerusalem fremstår en imposant Creonte.
Operakoret fra Malmø Opera bakkede solidt op om solisterne, og iscenesætteren Birgit Kajtna fik samtlige elementer i koncerten til at nå sammen til en harmonisk helhed. Men koncerten blev i sidste ende en sejr for Danmarks Underholdningsorkester, og en triumf for Adam Fischers triumf – ikke kun som dirigent.
(Michael Søby)