BELLE

★★★★☆☆

Angel Films fortjener ros for igennem flere år at have introduceret et dansk publikum for en række af vor tids mest interessante animationsfilm.

Den japanske animationsfilm BELLE ("Ryû To Sobakasu No Hime") føjer sig smukt til rækken og er en original blanding af den østlige og vestlige animationstradition.

Instruktøren Mamoru Hosoda, hvis forrige film "Mirai" opnåede en Oscar-nominering for bedste animationsfilm, giver os et sansebombardement i et fremtidsunivers, hvor vi møder den kiksede teenagepigen Suzu. Hun drømmer om at blive sangstjerne og i det virtuelle univers "U" lykkedes det.

Men ingen roser uden torne, og med berømmelsen kommer også et uhyre, der synes besat af Belle. Og Belle er heller ikke uinteresseret i at opklare, hvem der gemmer sig inde i uhyret.

Musikken er en krydsning af japansk animé-pop og europæisk Melodi Grand Prix, og der er faktisk et par ørehængere, der nok skal finde fans både i øst og vest.

BELLE er ikke en fortsættelse af "Skønheden og Udyret", men en sci-fi opdatering af det gamle eventyr. Mamoru Hosoda har tydeligvis skævet til Disney-versionen, men hans version har sin helt egen tone, og er samtidig en massiv kritik af internettets ofte forløjede verden.

BELLE fremstår også om et velkomment alternativ til de stadig mere serieprægede animationsfilm, vi får herhjemme, så er man klar på en visuel opfindsom fremtidsfantasi, så er BELLE det bedste bud i øjeblikket.