ENGLEMÆLK

af

Hans Kragh-Jacobsen

Forlaget Attika

★★★★☆☆

En ferie byder ofte på nye oplevelser og overvejelser. Begge dele fører måske ligefrem til, at man ser tilværelsen og ens medmennesker i et nyt lys. Netop en ferie hos bedsteforældrene sætter de to brødre Jacob og Mikkels forhold på flere prøvelser. De to brødre er hovedpersonerne i Hans Kragh-Jacobsens sanselige og stemningsmættede roman ENGLEMÆLK. Det er ikke kun titlen, der er god, det er bogen også.

Romanen udspiller sig over forholdsvis kort tid i løbet af en sommer på Midtsjælland i 1950’erne. Den kortlægger de to brødres indbyrdes forhold, og de spændinger der opstår mellem dem på ferien. Det er både en tilbagebliksfortælling og en ”coming of age” roman på en og samme tid. 

Selvom undertegnet er fra en senere generation, er det let at leve sig ind i den periode, som romanen er henlagt til. Tiden virker umiddelbart mere uforfalsket, renskuret og autentisk. Og uden forstyrrende mobiltelefoner bliver samspillet mellem personerne meget nærværende.

Især dialogen gør romanen troværdig og indfølt. Gennem sproget formår Kragh-Jacobsen ligeledes at formidle en forfriskende følelse af liflig sommer.

Størstedelen af romanen foregår hos brødrenes bedsteforældre. Den djærve morfar er stationsforstander og postmester, mens den rare mormor er hjemmegående. Tilværelsen på landet er væsensforskelligt fra storbyen, hvor brødrene kommer fra. De to brødre får tiden til at gå med at være i naturen, og de møder desuden den gæve banearbejder Heltby, der tager dem med på en lille rejse på skinnecykel. 

ENGLEMÆLK er ikke en fortælling, der drives frem via et plot. Det er nærmere en fortælling, der udfoldes gennem små vibrationer og sansninger. Brødreforholdet er det centrale fremdriftselement i romanen. Man fornemmer hurtigt, at forholdet ikke er uden gnidninger. 

Storebroren Jacob er mildest talt træt af, at lillebroren Mikkel masser sig på. Han er ikke blot en plageånd, men nærmere et vedvarende irritationsmoment i Jacobs liv. Samtidig føler Jacob et ansvar, da han trods alt er den ældste af dem. Denne splittelse er skildret med psykologisk overbevisning.

Omgivelserne i ENGLEMÆLK kan minde om et glansbillede eller postkort. En fisketur er således fremstillet med så stor detaljerigdom, at man næsten selv får lyst til at anskaffe sig en fiskestang. Men tag ikke fejl – romanen vil mere end blot at idyllisere med de lyriske naturskildringer. Den vil først og fremmest skildre et vanskeligt forhold mellem to brødre.

Læseren får langt fra foræret alt, når det kommer til, hvad der rumsterer inde ind i hovedet på storebroren Jacob. Her skal læseren selv kunne lægge to og to sammen. Alligevel fremstår Jacob som en særdeles nuanceret og reflekteret person, der dels kæmper med at finde sin plads i verden og dels skal forlige sig med rollen som storebror. 

Sidste del af ENGLEMÆLK er den mest dramatiske, men Hans Kragh-Jacobsen beviser langt hen ad vejen, at livets store udfordringer ofte findes i hverdagens små dramaer.

 

(Gæsteanmelder: Niels Roe)