DEN SKALDEDE FRISØR

★★★★★☆

Susanne Bier-filmen "Den eneste ene" dannede for nogle år siden grundlaget for en Reumert-belønnet musical. Også Biers urimeligt oversete svenske Grand Prix-film "Hånden på hjertet" høstede ros i sit hjemland som musical – ikke mindst på grund af Peter Jöback (en mesterlig konferencier i Gladsaxe Teaters "Cabaret").

Nu får vi et skønt gensyn med musiscal-versionen af Susanne Biers DEN SKALDEDE FRISØR, der indbragte Trine Dyrholm en af hendes mest velfortjente Bodil-statuetter i rollen som den kræftramte Ida, der genfinder kærligheden.

Det kan ikke være have være nogen nem opgave at skulle leve op til publikums erindringer om den præstation, men Xenia Lach-Nielsen formår at gøre rollen som Ida til sin egen. Med en sval sødme og personlig integritet skildrer hun Idas forvandling, så vi både smiler genkendende og røres. At hun tilmed synger som en drøm gør ikke helhedsindtrykket ringere.

Man mærker virkelig, at Susanne Bier har ageret executive producer på denne musical, der ligesom Biers film har følelserne i front. Musical-versionen af DEN SKALDEDE FRISØR fremstår i endnu højere grad som en hold-indsats, og manuskriptet (forfattet af Anders Thomas Jensen og Susanne Bier) har heldigvis vittige replikker til alle. Humor finder man også i Benjamin La Cours citrusfrugt-scenografi, hvor selv solnedgangen til forveksling ligner en citron.

Niels Olsen fremstår som et meget dansk bud på rollen som Phillip, og hvorfor skulle de ansatte ikke også sværme for denne Phillip? Olsen giver ham en varme og en voksende følsomhed, der også gør indtryk på publikum.

Silas Holst og Maria Lucia Heiberg Rosenberg er ganske kære som det usikre unge par, og synge kan de begge. Han får også en tur på dansegulvet med selveste Alban Lendorf, der har overtaget rollen som Alessandro efter Holsts Vild Med Dans-partner Jakob Fauerby. Balletdanseren Alban Lendorf, der efterhånden også har slået sit navn fast som skuespiller på film og scene, forener her sin kunnen på smukkeste vist og så klæder Holst og Lendorf hinanden på et dansegulv.

Forestillingens to sjoveste præstationer leveres af veteranerne Benjamin Boe Rasmussen og Bodil Jørgensen. I rollen som Idas håbløse ægtemand bliver Benjamin Boe Rasmussen næsten rørende i sin ubehjælpsomhed, og Bodil Jørgensens vampede og væmmelige moster får lattertårer til at trille, men ender heldigvis også som offer for sin egen egoisme.

Vi får et dejligt gensyn med Nanna Rossen ("Hairspray"), der spiller mosterens irriterende men også hårdt prøvede datter, og som den ligefremme frisøse Vibe er Line Krogholm uhyre træfsikker – både som sanger og skuespiller.

Anja Gaardbos opfindsomme koreografi får det bedste frem i de dygtige dansere, og i ensemblet glæder man sig bl.a. over Jeff Schjerlund og smittende energi.

Thomas Helmigs musik støtter godt op om historien, og tåler genhør. I en forstilling, hvor en konkret sygdom spiller så stor en rolle, bør det dog stadig påtales, at Ida IKKE er blevet behandlet for "kraft", men for "kræft"!

I den store sammenhæng bliver det dog heldigvis kun bagateller, for DEN SKALDEDE FRISØR er i Frede Gulbrandsens sprudlende iscenesættelse endt som en charmerende og hjertevarm musical, som også Musikhusets gæster i Helmig-byen Århus i den grad tog til sig.

(Michael Søby)