PETER JÖBACK

40-års jubilæum

Pildammsteatern 

i

Malmø


Kære Peter Jöback,

Noget modstræbende drog en dansk anmelder fra Det Fri Aktuelt til Malmø for at overvære verdenspremieren på "Kristina från Duvemåla". For kunne det være rigtigt, at en dansk avis skulle til at anmelde en svensk provinsmusical? Det skulle det – heldigvis – og der var intet provinsagtigt over den produktion! "

Kristina från Duvemåla" blev en milepæl i nordisk musikteaters historie, og med i forestillingen var et ungt talent, der fik den strikse anmelder til at slå op i sit program og sætte et plus ud for navnet Peter Jöback. Senere fulgte det første danske interview med det unge svenske talent, som forsigtigt betroede journalisten, at han var begyndt at få ekstra engelskundervisning, for "jeg har store drømme."

Du er kommet langt – længere end nogen anden nordisk musical-stjerne, siden du som barn så MGM-musicals på TV og medvirkede i "Sound of Music".

Senere fulgte et mageløst show på Hamburger Børs og så kom du til Danmark og skabte en af de allerbedste konferencierer i "Cabaret" på en dansk scene, og senere også i Sverige. "Miss Saigon", "Heksene fra Eastwick", "Sweeney Todd", "The Phantom of the Opera" og "Jesus Christ Superstar" fulgte efter – i lighed med Susanne Biers Grand Prix-musical "Livet er en Schlager", som desværre endnu aldrig har fået chancen i Danmark.

Vi må heller ikke glemme dit eget Grand Prix-bidrag, CD-erne, julekoncerterne samt spillefilm som "Jeg kommer hjem igen til jul".

Nu er du tilbage i Malmø, hvor hele dit livseventyr for alvor tog fart.

Din professionalisme er synlig for enhver, og du kan stadig finde poesien i dit hjerte, når sangene indbyder til det. Du er omgivet af dygtige musikere og sangere, men uden dig ingen koncert. Din evne til at kommunikere med dit publikum er eminent, og når du møder dem i træsko og senere danser rundt på bare tæer, så understreger du den jordnære kvalitet, hvormed du har formået at bibeholde denne kontakt til dit publikum trods den internationale succes.

Dine udgaver af sange som ”Falla fritt”, ”Elvis, Einstein och jag” og ”Slå mig fri” i TV-serien "Så mycket bättre” gjorde også lykke på scenes, men smukkest denne aften var i virkeligheden nok "Stockholm i natt", som du endda selv har været med til at skrive. Vittigt fortæller du om, hvordan det var at lægge stemme til den svenske udgave af den Oscar-belønnede sang ""Aladdin" og hvordan du "næsten" blev forført af Gandalf i en ganske anden sammenhæng!

"Spøgelset i Operaen" kiggede også forbi, og gav en nedtonet udgave af "Music of the Night". Efterfulgt af "Guldet blev til sand" fra "Kristina Från Duvemåla", desværre i en Elvis-agtig version, der kvalte en del af poesien.

Men du overbeviste os ikke bare om, at du var blevet en "Better Man", men fastslog også, at det kunne vi også blive.

Vi savner dig i Danmark, og du har jo stadig til gode at spille "Pal Joey" på dansk og optræde på plænen i Tivoli, så kig snart forbi. Husk, at der er også er noget, der hedder Westend i København.

Tak for de første 40 år.

Michael