COPENHAGEN SUMMER DANCE 2022

★★★★★☆

Solen velsignede årets COPENHAGEN SUMMER DANCE denne eftermiddag. Med udsigt til den royale bolig på venstre side, Operaen på den højre og foran en scene omgivet af vand, kunne beliggenheden næppe være bedre.

Den første af aftenens tre balletter er også den mest ambitiøse. Norske Ina Christel Johannessen har skabt et foruroligende værk med udgangspunkt i T.S. Eliots digt "The Hollow Men". Ordene får vægt af Jessica Lyall, den dramatisk stærkeste af Dansk Danseteaters kvindelige dansere. Sammen med 8 kolleger – 5 mænd og 3 kvinder – skaber hun et skræmende fremtidsunivers, hvor alle agerer med individuel desperation i hver fiber af deres krop til en overvejede metalisk lydkulisse.

På trods af den indledende tekniske dygtighed blev det dog det charmerende gæstespil fra Skånes Danseteater, der udløste størst begejstring. Titlen "Don’t, kiss" kunne ikke være mere misvisende, for danserne kan tilsyneladende slet ikke lade være med at kysse hinanden uanse kønslig og etnisk observans.

Den italienske koreograf Fabio Liberti lader dansernes læber klæbe sig til hinanden som magtneter til sommerlig guitarmusik, hvilket virkelig udløser nogle spøjle bevægelser – både når danserne prøver at frigøre sig fra hinanden, men også og måske især, når et kys slet ikke er nok. Efter flere coronanedlukninger virker det direkte befriende at opleve så megen fysisk nærhed indgå i en sprudlende danseforestilling, og der skal nok blive kysset en del på publikumsrækkerne både under og efter forestillingen de næste dage.

Pontus Lidberg, der er chef for Dansk Danseteater, runder COPENHAGEN SUMMER DANCE 2022 af med et såkaldt Nyt værk skabt i samarbejde med Miami City Ballet. En violinkoncert af selveste Philip Glass danner det smukkeste tænkelige musikalske grundlag for den lille ballet, Den farveivrige kostumedesigner Andrea Spiridonakosdanner danner en grel kontrast til den ørevenlige lydside med hjælp af hidsige pang-farver, der dog ikke kan overskygge dansernes sødme.

Vi får heldigvis alle danserne på scenen efter forestillingen og bliver dermed mindet om, hvilket alsidigt program som Pontus Lidberg har sammensat til os i år. Så gør det mindre, at hans eget indslag ikke sætter den kunstneriske dagsorden, for samlet set er der virkelig noget for enhver smag denne gang. Flot at COPENHAGEN SUMMER DANCE 2022 tør satse på ny moderne dans, der har trange vilkår i disse år. Det betaler sig på den lange bane.

(Michael Søby)