-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

CINEMA MADE IN ITALY

12-15 JUNI 2022 i GRAND


Italien er meget mere end udsøgt gastronomi, bjergtagende landskaber og den højt besungne kulturskat. Støvlelandets nutidige filmkultur har også sit at byde på. Da de prestigiøse David di Donatello Awards blev uddelt i starten af maj, var det meget passende Paolo Sorrentinos ’The Hand of God’, som vandt hovedpriserne.

Men der vat sandelig også en del priser til Gabriele Mainettis eventyrlige’Freaks Out’, der havde verdenspremiere sidste år på Venedig Filmfestival og som åbnede årets CINEMA MADE IN ITALY-festival i Grand Teatret.

Fra først færd er der fuld smæk for skillingen med flotte kamerature og et velklingende lydspor. Filmen foregår under Anden Verdenskrig i det lille omrejsende cirkus. ’Freaks Out’ er en storslået eventyrfilm, som både sender tankerne i retning af salig Fellini og vore dages Marvel-magi. En spektakulær underholdningsfilm om et cirkus med såkaldte "freaks", der pludselig kastes ud i krigsrædsler.

I spidsen for nazisterne står den tolvfingrede klavervirtuos Franz, en megaloman med profetiske evner.spillet af den altid fremragende Franz Rogowski ("Grosse Freiheit"). Franz byder bl.a. på en imponerende klaverudgave af Radioheads nummer Creep, hvor en af linjerne lyder "I am a freak". 

De såkaldte freaks gestaltes af Giorgio Tirabassi (Cirkusdirektøren med de elektriske egenskaber), Claudio Santamaria (den bomstærke Fulvio), Pietro Castellitto (insekthviskeren Cencio), og Giancarlo Martini (den menneskelige magnet Mario).

Filmen byder på mange velllykkede temposkift. De strækker sig fra kvartetten vandrer sagtmodigt rundt i ruinerne i det mennesketomme Forum Romanum til de havner i hæsblæsende ild- og nævekamp med blodtørstige nazister.

FREAKS OUT er vitterlig en meget velproduceret og flot film, men også en lidt speciel skabning, som man ikke desto mindre godt kan holde af.

Med B-filminstruktøren Dario Argentos "Dark Glasses" (Occhiali Neri) som eneste undtagelse var også festivalens øvrige film værd at se.

90-årige Paolo Taviani har dedikeret sin betagende Fipresci-vinder "Leonora Addio" til sin afdøde bror Vittorio, med hvem han iscenesatte mesterværker som guldpalme-vinderen "Padre Padrone" (også kendt som "Min fader, min herre).

Tavianis nye film er både en hyldest den Nobelprisvindende forfatter Pirandello, og historien om hvordan et mord på en immigrant-dreng i Brooklyn står i forbindelse med tre usædvanlige begravelser. Der hviler et drømmeagtigt skær over filmen, der gør den næsten hypnotisk smuk.

Et par af festivalens film er forsynet med danske undertekster, da filmene får danske premieredatoer senere på året. Jonas Carpignanos "Chiaras valg" (A Chiara) udspiller sig ligesom hans mesterværker, flygtningedramaet "Mediterranea" og sigøjner-portrættet"A Ciambra",i Calabrien. Her møder vi teenagepigen Chiara, der står over for et svært valg, da hun erfarer, at den far, som hun elsker så højt, har forbindelser til Mafiaen. Swamy Rotolo modtog som en af de yngste nogensinde det italienske svar på Bodil-uddelingen for sit spil i titelrollen.

Også "En boghandel i Paris" (Il materiale emotivo) kan imodeses med spænding. Filmen bygger på et manuskript af den smågeniale nu afdøde instruktør og manuskript-forfatter Ettore Scola, og er iscenesat af Sergio Castellitto ("Stjernemageren"), der også varetager hovedrollen som boghandleren. Han bor i hjertet af Paris med sin handikanppede datter, men får både besøg af den stadig strålende Fellini-skuespillerinde Sandra Milo og den argentinskfødte Bérénice Bejo, der blev Oscar-nomineret for "The Artist".

Ettore Scolas kærlighed til teatret og litteraturen mærkes i hver en replik, og filmen er også en stiliseret hyldest til Paris og franske skuespillere. Således ser man en vej opkaldt efter Serge Reggianni, en bog, der bærer Phillippe Noirets navn og foto, og vi lytter til Jeanne Moreaus magiske visefortolkning.

Et af festivalens højdepunkter bliver så ubetinget Nanni Morettis familiedrama "Three Floors" (Tre piani) der følger tre dramatiske historier i een bygning. Rollebesætningen omfatter nogle af støvlelandets bedste skuespillere inklusiv Moretti selv som en bitter fader, hvis søn har været årsag til en dødsulykke på grund af spritkørsel.

Bemærkelsesværdig er også "The Code of Silence'"(Una femmina) af Francesco Costabile, en barsk familie-krønnike med stærke kvindefigurer og en rystende slutning, der sidder i kroppen længe efter.

Festivalen slutter i Grand på søndag kl. 19 med "Gomorra – Directors Cut', Matteo Garrones foretrukne udgave af det chokerende gangster-epos.

 

(Michael Søby)

 

I