HELLIGDAG

★★★★☆☆

"Mothering Sunday" i England bør ikke forveksles med "Mors dag" i Danmark, der "kun" har rødder tilbage til 1872 og er tilnyttet kampen for kvindelig valgret. Den engelske variant kan spores helt tilbage til middelalderen, hvor den primære kristne kirke i et område blev opfattet som en mor, der beskyttede sine børn.

Det er givet derfor, at Eva Hussons britiske spillefilm "Mothering Sunday" blot har fået titlen HELLIGDAG på dansk. Filmen har et ganske vovet manuskript af Alice Birch ("Normal People")og er baseret på Graham Swifts roman af samme navn.

Odessa Young spiller den den spirende forfatterinde Jane, der i sin ungdom i 1924 arbejder som stuepige for et ulykkeligt ægtepar (en disket underspillet Colin Firth og en forknyt Olivia Colman).

Om søndagen stikker hun af for i hemmelighed at mødes med en velstående ung mand ved navn Paul, der allerede står overfor at skulle giftes. Men han er Janes livs kærlighed, og det forstår man egentlig godt, da han spilles af Josh O’Connor (den unge Prince Charles i tv-serien "The Crown"). Det bliver en søndag, der kommer til at forandre alt – og for evigt.

Odessa Young fremstår som filmens svageste led. Ikke forstået på den måde, at hun er rædsom, men vi har i årtier været vant til store britiske skuespillerinder som Maggie Smith, Emma Thompson og Kate Winslet, og det niveau har Odessa Young bare ikke.

Filmens allerfineste øjeblikke tilfalder legenden Glenda Jackson, der i sin ungdom nåede at vinde to Oscars, før hun helligede sig politik. På få minutter får hun overbevist os om, at talentet i den grad er indtakt. Et af filmsæsonens mest frydefulde comebacks.

HELLIGDAG er en ganske nydelig produktion med smukke kulisser og kønne kostumer, og en ganske hypnotisk underlægningsmusik, der understreger filmens sanselige præg.

Så kan du ikke vente med at se den nye "Downton Abbey"-film, så dækker HELLIGDAG i al fald dit behov for britisk underholdning i nydelige omgivelser og med flere bemærkelsesværdige indsatser fra skuespillerholdet.