ALL THE OLD KNIVES

★★★☆☆☆

I en premiereuge med både "Miss Viborg" og ALL THE OLD KNIVES er det fristende at kalde Janus Metz for Mr. Viborg, for han har sandelig også formået at gøre sig bemærket udenfor bygrænsen.

Den i al fald dokumentaristiske "Armadillo" og fuldblodsdokumentarfilmen "Hjertelandet" vandt filmpriser både ude og hjemme, og efter en prestigefyldt TV-opgave på serien "True Detective", slog han også sit navn fast som spillefilmsinstruktør med "Borg", en af de bedste nordiske film i 2017.

Nu forsøger han sig atter på den internationale marked med den gedigne kriminalfilm ALL THE OLD KNIVES.

Karismatiske Chris Pine bejler tilsyneladende til rollen som James Bond med præstationen som CIA agenten Henry Pelham, der får til opgave at optrævle, hvem af hans kolleger, der lækkede informationer i forbindelse med en flykapring, som endte med at koste over 100 liv.

Mistanken peger i retningen af en tidligere ansat (spillet af den altid seværdige Jonathan Pryce) og Henrys daværende elskerinde (Thandiwe Newton), og Henrys chef, imposante Laurence Fishburne, vil se resultater.

Janus Metz kan tydeligvis sit håndværk, og hans brug af nordisk talent bag kameraet viser sig at være fornuftige. Charlotte Bruus Christensens stilfulde billedside tilfører filmen en vis klasse og duoen Jon Ekstrand og Rebekka Karijord har skaffet en stemningsmættet musik, der bidrager til den rette krimi-stemning.

Olen Steinhauer har selv skevet manuskript baseret på hans egen roman, og han er en tydeligvis en mand, der kender genren.

Men samtidig er der også et skær af deja vue over ALL THE OLD KNIVES, der sætter filmens titel i et uheldigt skær. ALL THE OLD KNIVES er ellers lige ved at være en god film, men når desværre ikke helt i mål på trods af flere indlysende kvaliteter.