-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

THE SOUND OF MUSIC

★★★★★★


Komponisten Oscar Hammerstein II og tekstforfatteren Richard Rodgers skabte i forrige århundrede en række af verdens bedste musicals som f.eks. Oklahoma!, South Pacific og The King and I. Det kunstneriske hovedværk "Carousel" huskes idag især for sangen "You'll Never Walk Alone", men THE SOUND OF MUSIC må stadig regnes for deres allermest populære værk.

Robert Wises uopslidelige filmversion med Julie Andrews og nyligt afdøde Christopher Plummer har bidraget til at holde værket live i årtier, men også talrige teaterudgaver vidner om THE SOUND OF MUSICs tidløse kvaliteter.

De sublime sange kommer i den gang til deres ret på Malmø Opera, hvor man også denne gang kan øse af et væld af store sangtalenter. Frida Modén Treichl synger nydeligt som Maria, men mangler den umiddelbare hjertevarme, som synes at være Marias særkende. Michael Jansson er slet ikke den stivstikker, som vi oftest ser, men en mand, der virkelig kæmper med sine følelser. Jansson har også en inderlighed i sin sangstemme, som gør indtryk.

Aftenens flotte røst finder man ikke overraskende hos Abbedissen, der synges af Gunilla Backman.

Iscenesætter Heinrich Christensen foretager nogle dristige valg i en storladen men kold og gold scenografi. Det bør dog understreges, at de færreste tiltag fungerer.

Livet i nonneklosteret latterliggøres, når man lader nonnerne pjanke rundt til "My Favorite Things" og når han lader Maria gå hen til en stige for at kravle op og kigge på bjergene, virker det snarere som om, at nu gider hun ikke længere lytte til den gamle abbedisse og begynder som en træt skolepige at glo ud af vinduet.

Et forsøg på at forklare Rolfs dilemma efter hans politiske hjernevask falder også til jorden, fordi det karikerede spil i samtlige nazistiske roller virker ufriviligt komisk. På Malmø Opera har man tydeligvis ønsket at få et andet greb på THE SOUND OF MUSIC og det er principielt beundringsværdigt, men det fungerer simpelthen ikke, fordi man helt grundlæggende savner en dyb kærlighed til værket.

THE SOUND OF MUSIC er den første forestilling, der er blevet anmeldt på cphculture.dk på baggrund af en livestreaming. Teknisk set fungerede streamingen godt, men man bør i fremtiden dog installere en minuttæller, så publikum kan følge med i, hvor lang tid af pausen, der er gået, eftersom der i sagens natur ikke ringes ind efter pausen.

Det virkede også irriterende, at man i kameraearbejdet i for høj grad søgte at styre, hvad vi skulle se på hvornår. Således blev vi nægtet at se Gunilla Backmans vokale kulmination i den ikoniske "Climb Every Mountain", fordi vi skulle se Frida Modén Treichl bagfra i færd med at kravle op ad en stige!

 

(Michael Søby)


 

I