-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

PAP-KAS

PAP-KAS

PAP-KAS

OLIVER!

★★★★★★


Musicalen OLIVER! er tilbage på Det Ny Teaters store scene, hvor den hører hjemme og - utroligt men sandt - Daniel Bohrs gloriøse opsætning af OLIVER! fremstår bedre end nogensinde.

Paul Farnsworth tryller virkelig med scenografien fra første færd, og logerne i herre- og dameside er til lejligheden behæftet med gamle butikskilte, der bidrager til den helt rigtige Dickens-stemning. Man synes ligefrem at genkende lyset fra David Leans filmmesterværk "Oliver Twist" takket være et væld af små fine lamper, og stemningen fra Carol Reeds Oscar-belønnede filmmusical "Oliver!" i de smukke scenebilleder.

Bertram Hasforth Klem er et fund til rollen som den lille Oliver Twist, og Olivers tapperhed smitter tilsyneladende af på selvtillid, og hans bedårende sang får tårerne til at trille blandt publikum. Men Jonathan Tage Pedersen har skam også sine øjeblikke som gavtyven med det passende kælenavn Lurendrejer.

Preben Kristensen er mageløs som Fagin, en snu og snarrådig svindler, men med ægte omsorg for både børnene og pigen Nancy (nydeligt sunget af Monica Isa Andersen). Preben Kristensen har efterhånden spillet og sunget rollen som Fagin nogle gange, men næppe med større overbevisning end denne aften.

Jens-Christian Wandt og Ann-Mari Max Hansen udgør stadig et herligt umage par som Mr. Bumble og Mrs. Corney, og Michael Lindvad giver rollen som Olivers redningsmand klasse.

Helt i særklasse fremstår også Lee Prouds dynamiske og originale koreografi, der fænger fra først til sidst. Forestillingens vidunderlige musik forløses perfekt af kor og orkester, så vi kan mærke livsglæde boble i hele kroppen. Det københavnske publikum har meget at være Det Ny Teaters direktør Niels-Bo Valbro og hans dygtige folk taknemmelig for - ikke mindst i dette efterår.

 

(Michael Søby)




 

I