-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 


EN MIDSOMMERNATTSDRÖM

★★★★★


William Shakespeares "En skærsommernats drøm" har som så mange andre af Shakespeares værker været udsat for en væld at fortolkninger og inspireret til andre værker med helt andre udtryksformer.

Ingmar Bergmans "Sommernattens smil" var i midten af 50'erne en moderne kærlighedserklæring til Shakespeares forunderlige skovudflugt, og forlæg for både Stephen Sondheims Oscar-belønnede musical "A Little Night Music" og Woody Allens pikante "En midsommernats sexkomedie".

Shakespeare var nu også selv flink til at låne, bl.a. fra Ovids "Metamorfoser", hvor vi f.eks. også møder de ulykkelige elskende Pyramus og Thisbe.

De dukker op i et mini-skuespil, som den brogede teatergruppe spiller for kongeparret i "En skærsommernats drøm" - i håb om kongens mønt, og kan dermed ses som et sidestykket til den teatertrup, som Hamlet hyrer til at spille mordet på sin fader for moderen Gertrude og dennes nye mand, fadermorderen Claudius.

Benjamin Brittens storslåede opera bruger også historien om Pyramus og Thisbe som et komisk spejlbillede af den alvorlige konflikt de unge elskende er havnet i. Også de er forhindret i at få dem, de elsker, og først efter Pucks mellemkomst begynder kærlighedskarusellen for alvor at dreje rundt.

På Malmø Opera, hvor Brittens mesterværk naturligvis opføres under den svenske titel EN MIDSOMMERNATTSDRÖM, er alle sejl sat.

Forestillingen er baseret på Peter Halls legendariske 40 år gamle opsætning fra operafestivalen i Glyndebourne og til lejligheden har man importeret et antal unge sangere fra Trinity Boys Choir, der sammen med Malmö Operas børnekor illuderer som de mest fortryllende alfer. Men også forestillingens unge elskende synger, så det er en lyst.

Zachary Altman fremstår som skuespillertruppens mest farverige medlemmer i rollen som den ulyksaglige Bottom, og har tilmed en af aftenens smukkeste stemmer.

John Bury har skabt en magisk trylleskov med meget menneskelige træformationer og Liz Burys overdådige kostumer går i komplet symbiose med scenografien. Resultatet bliver en visuel nydelse af de sjældne.

Brittens hypnotisk smukke musik kommer virkelig til sin ret i Malmø, hvor hvert et instrument i det fint afstemte orkester synes at bidrage positivt til den sublime helhed.

EN MIDSOMMERNATTSDRÖM er en noget nær fuldkommen operaoplevelse, hvor musik og ord finder hinanden i kærlige favntag og formidles med en eventyrlyst, som i den grad er smittende. Bravo, Malmø!



(Michael Søby)




 

I