-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

NÅR DET BLIVER MORGEN

★★★★★


TV-serien "Jordmødrene" ("Call The Midwife"), den franske film "I trygge hænder" ("Pupille") og den premiereaktuelle NÅR DET BLIVER MORGEN ("Asa Ga Kuru") omhandler alle udfordringerne ved at adoptere og/eller ved at blive adopteret.

Instruktøren Naomi Kawase har allerede tegnet sig for en del poetiske og hjertegribende film som "Månen over kirsebærtræerne" og "Mod solnedgangen", men spørgsmålet er, om hun ikke overgår sig selv med NÅR DET BLIVER MORGEN, der i al fald fremstår som hendes mest helstøbte film.

Filmens første tredjedel omhandler forældrene til en lille dreng, der beskyldes for at have skubbet et af de andre børn i børnehaven, så vedkommende er kommet til skade. Forældrene vælger at tro på deres lille barn, som nægter sig skyldig, men moderen nages stadig af skyld. Især efter en telefonsamtale med den bebrejdende fattige mor til det tilskadekomne barn.

Moderen til den mistænkte dreng kommer efterhånden i tvivl om, hvor meget hun kender sit barn, og tænker i filmens midterste del tilbage til dengang hun og hendes mand adopterede barnet fra en meget ung og ulykkelig pige.

Sagen om ulykken i Børnehaven forløses tilsyneladende, men en dag dukker en noget forhutlet kvinde op, der slet ikke ligner den mor, de hilste på i forbindelse med adoptionen, og kræver at få sit barn tilbage.

Filmens tredje del koncentrerer sig især om den biologiske mor, og vi erfarer, hvorfor det kom så vidt, at hun måtte bortadoptere sit barn, og hvad der skete med hende efterfølgende.

Samlet set udgør filmens tre afsnit en af de fineste og mest komplekse skildringer af en adoptionshistorie, man har set på i film nyere tid.

Naomi Kawases nænsomme filmfortælling emmer af livsvisdom, og den lyriske billedeside bidrager kun til et værk af sjælden ydre og indre skønhed.

Aju Makita kan med rette kalde sig prisvinder for sit betagende portræt af den forpinte adoptivmor, men Hiromi Nagasaku forsvarer også den biologiske mor på en måde, så vi indser, at der ingen skurke er i denne historie.

Man behøver således ikke at have interesse for emnet for at kunne nyde denne fortryllende japanske film, der er ugens bedste tilbud i de danske biografer. Så lad dig ikke skræmme af en spilletid på over to timer, men giv dig hen til denne givende og gavmilde film, som belønner din opmærksomhed.


 

I