-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

VERDENS SMUKKESTE DRENG

★★★★★


Björn Andresen blev i 1971 lanceret som verdens smukkeste dreng i forbindelse med verdenspremieren på Luchino Viscontis "Døden i Venedig". Den verdensberømmelse, der fulgte med, var Björn Andresen slet ikke klar til at håndtere, og i Kristina Lindström og Kristian Petri ser vi på den barske udvikling som Björn Andresen har været igennem.

Som det også var tilfældet med en svensk Ingmar Bergman-dokumentar for et par år siden, synes der at være en bestemt agenda bag filmen. Kristina Lindström og Kristian Petri virker meget opsatte på at bevise, at Björn Andresen blev udsat for en form for overgreb i forbindelse med filmen.

Hovedargumentet synes at være klip fra prøveoptagelserne, hvor teenageren Björn Andresen bliver bedt om at smide sin t-shirt, efterfulgt af en foto af Luchino Visconti, der slikker sine læber. Har man set Luchino Viscontis "Døden i Venedig", giver det dog mening, idet der indgår en væsentlig scene på standen, hvori den unge mand optræder i bar

mave.
Man føler sig heller ikke overbevist om, at læbeslikningen følger umiddelbart efter, at den unge mand har blottet sin overkrop, men virker snarere som et forsøg på manipulation. Især for Björn Andresen selv giver udtryk for, at Luchino Visconti agerede beskyttende overfor ham, og forbød andre at stirre på den unge mand under optagelser.

Efter filmoptagelser og den pludselige succes hang Björn Andresen tit ud med filmholdet, der overvejende bestod af homoseksuelle, og var også med på homobar. Det var muligvis en smule grænseoverskridende overfor ham, men alligevel ikke mere, end at han tilbragte flere uger hos en mand i Paris, der gav ham penge.

Björn Andresen indrømmer aldrig selv, at han eksperimenterede seksuelt, men det er det indtryk, vi får, men vi oplever også, at han måske gik for langt i disse eksperimenter, fordi han ikke havde den fornødne balast hjemmefra.

Nærmest på trods af instruktørduoens forsøg på at bebrejde Luchino Visconti for Björn Andresens udvikling, så ender vi med at synes, at det er den tragiske opvækst, som gjorde verdens smukkeste dreng dårlig rustet til en filmdebut i rampelyset.

 

I