Cinemateket har formodentlig lugtet guld, da de programsatte den sydkoreanske film COBWEB (“Geomijip”) som månedens film, for filmens hovedrolleindehaver er Song Kang-ho, der havde hovedrollen i den sensationelle Oscar-vinder “Parasite”.
Instruktøren af COBWEB Kim Jee-woon læner sig da også op ad det dynamiske og i stigende grad kaotiske univers, vi husker fra “Parasite” – dog uden at have samme dybe forståelse for økonomisk og social ulighed.
Kim Jee-woon har ligesom filmens hovedkarakter tilsyneladende også sine bedste dage bag sig, men efter at være blevet hånet af anmelderne, beslutter han sig for at lave den B-film, han lige har indspillet om til et mesterværk.
Vi i er 70ernes Seoul, hvor myndigheder synes mere opsat på at skildre de fæle kommunisters nederlag end kunstnerisk integritet, som de i øvrigt ikke har forstand på, og alkohol spillede tydeligvis også en rolle i de politiske afgørelse angående censur.
Det er således i denne skildringen af datidens filmvilkår, at COBWEB har sine største kvaliteter, der også gerne den relevant at vise i et dansk Cinemateket – i hvert fald nogle enkelte gange.
COBWEB er dog også et filmisk monstrum, der udmatter længe før, at den når i mål med en spilletid på 135 minutter, men den er samtidig så bizar og anderledes, at man hænger på trods en ganske uhyrlig handling.
Der males med bred pensel – også skuespilmæssigt, men hvor odiøs Kim Jee-woons seneste film end er, så bliver den altså aldrig nogen “Parasite”. Dertil er den for indforstået.
Men har man mod på et kuriøst overgearet filmværk af den langstrakte type, så bør man give COBWEB en chance.