For knap 100 år siden var der amerikansk premiere på skuespillet “Chicago” forfattet af Maurine Dallas Watkins og baseret på hendes egne erfaringer som kriminalreporter.
Året efter fulgte stumfilmen af samme navn med Phyllis Haver i en berømmet præstation som korsangerinden Roxie Hart. I 1942 blev det musicalstjernen Ginger Rogers’ tur til at spille titelrollen i “Roxie Hart”, en tonefilmsudgave af samme historie – ligeledes med stor succes. Men hvor den første film fokuserede på forholdet mellem Roxie og hendes særdeles tillidsfulde kæreste Amos, så foregik en stor del af handlingen i Ginger Rogers-udgaven i fængslet.
Sangerskriverduoen Fred Ebb og John Kander samt koreografen Bob Fosse sikrede sig rettighederne til stykket efter dramatikerens død, og i 1975 fik musicalen Broadway-premiere med Gwen Verdon i sit livs rolle. Senere fulgte den underholdende filmversion, der endelig indbragte en Bob Fosse-musical en Oscar for bedste film, efter at man mange år tidligere havde forbigået Fosses kunstnerisk mere interessante “Cabaret” i netop denne kategori.
På Aarhus Teater er det Sofia Nolsøe, der har hovedrollen som Roxie Hart i musicalen “Chicago” på Store Scene. Her spillede hun i forrige sæson hovedrollen som Sally i “Cabaret”, en anden Bob Fosse-musical, der ligeledes var iscenesat af Niclas Bendixen med Benjamin La Cour som scenograf. Her var det dog Ulla Henningsen, der med rette løb med anmelderroserne som den definitive Fräulein Schneider på en dansk scene.
Men Sofia Nolsøe har i den grad styr på rollen som Roxie Hart, og virker hendes Roxie rigelig moden i forhold til den sædvanligvis ældre og mere erfarne Velma Kelly, så er det også fordi, at Amanda Friis Jürgensen er en relativ ung Velma. Men også Jürgensen gør indtryk – i en grad, at man faktisk kan tale om et gennembrud.
Ligesom i “indenfor Murene” på Det Kongelige Teater viser Emil Prenter, at han ikke blot mestrer de ekspressive roller i “A Clockwork Orange” og “Erasmus Montanus”, men også de stille og mest afdæmpede karakterer som f.eks. Roxies håbløst naive og gennemsigtige mand, Amos.
Jacob Madsen Kvols overrasker med sit elegante spil som den griske advokat Billy Flynn, og Szhirley yder karrierens bedste indsats både som sanger og skuespiller i rollen om den beregnende Mama Morton. I tillæg får vi Anders Bilberg med et ganske skægt bud på karakteren Mary Sunshine – forfatterindens alter ego.
Efter nogle årtiers pause er Aarhus Teater efterhånden ved at genvinde sin position som et af Danmarks førende musical-teatre. Med CHICAGO når man det foreløbige højdepunkt i det nye århundrede, og samtidig knyttes der bånd tilbage til 70’errne storhedstid, hvor Bob Fosses “Sweet Charity” blev et utvetydigt højdepunkt ikke mindst takket være power-pigerne Susanne Breuning, Betty Glosted og Bente Eskesen.
Efter sin betydelige andel i “Moulin Rouge!”, bekræfter Niklas Bendixen sin position som Danmarks førende musical-instruktør med sin legende lette iscenesættelse ligesom scenografen Benjamin La Cour med sin periodepræcise dekorationer befæster sin status som landets bedste scenograf. En status han erobrede med Fredericia Teaters overdådige “Klokkeren fra Notre-Dame”.
Ingen tvivl om, at CHICAGO allerede er et godt bud på årets musical – og ikke kun i provinsen.
(Michael Søby)