-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

REVYPERLER 2021

★★★★★



Revykrigen i Rødvig sluttede forhåbentlig i aften, hvor Harmoniens Revyperler vandt en afgørende kunstnerisk sejr. Det skyldtes ikke mindst et sensationelt flot comeback for Lone Hertz.

Nogen stor sangstemme har hun aldrig haft, men Lone Hertz kan til gengæld kunsten at få publikum til at lytte til en tekst, og det er så vigtigt netop, når det gælder disse revyperler. Lige fra åbningsnummeret "I aften", en liflig Karen Jönsson-melodi med tekst af Børge Müller, kaster hun tidløs stjerneglans over alle tilstedeværende og giver tilmed nummeret et herligt nutidigt twist til sidst, som går rent ind hos publikum.

Senere sender hun en kærlig hilsen til glansrollen "Frk. Nitouche" i en af de mest slidstærke danske operettefilm, men kan også være rap internet-dater med kontant sprogbrug. I anden akt forgylder hun Carl-Erik Sørensens beske tekst "Ytr!", inden hun overrumpler os med aftenens ubetingede højdepunkt:

Uden paryk og kun iført undertøj giver hun en næsten nøgen fortolkning af Ludvig Brandstrups tekst "Pige træd varsomt" til musik af selveste Kai Normann Andersen. Ikke mindst de sidste linjer - "Alle de sorger i verden du ved, dem skal du møde, før tæppet går ned." - går helt i hjertekuglen i Lone Hertz' fortolkning og udløser et stormende bifald, aftenens største.

Max Hansen har været hende en nænsom instruktør, godt hjulpet af den assisterende Donald Andersen, og Max Hansen får heldigvis også selv mulighed for at lyse i en vittig modernisering af den gamle Osvald Helmuth-vise om "Konen, kællingen og madammen", der nu handler om en mands trængsler i forbindelse med fler-koneri. Max Hansen er stadig leveringsdygtig i dansk revys bedste brandert-sketch, men han kulminerer som visefortolker i Epes tekst "Pyt!" til musik af Aage Stentoft.

Charlotte Amalie Kehlet og Emil Hartmann forener kræfter i en ungdommelig hyldest til Bent Fabricius-Bjerre - med Mathias Grove som fortræffelig kapelmester. Charlotte Amalie Kehlet slider også i det med et par ikke alt for spændende sketch-tekster, men er skæggest i "Dagens sang", hvor hun bramfrit anklager en af tilskuerne for at nedstirre hende".

Emil Birk Hartmann bekræfter sin sans for revy i Vase & Fuglsang-teksten "Er alle med?", hvor han virtuos kommunikerer med flere publikumsgrupper på een gang, og kan både illudere stresset foredragsholder og pingvin!

Læg dertil en udsøgt tapasplatte af revydirektøren - restauratør Harry Böckmann - og resultatet bliver et uimodståeligt revytilbud, som man ikke bør snyder sine kære for.

 

(Michael Søby)







 











 

I