-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

HOBBITTEN

★★★★★★



I det flotte program til Glyn Robbins udgave af HOBBITTEN fastslår Hendes Majestæt Dronning Margrethe II, at den hører til et mere barnligt univers end J. R. R. Tolkiens Ringenes Herre. "Den er fortalt med meget humor, men man aner bag den muntre tone den større verden, som kommer til fuld udfoldelse i "Ringenes Herre".

Det er netop kernen i Kasper Holtens sublime opsætning af HOBBITTEN, den mest imponerende produktion, vi endnu har set i Dyrehaven. Kasper Holtens evne til at formidle det format, som er i det materiale, han arbejder med, kender vi især fra Operaen og Gamle Scene. I Dyrehaven slipper han sit indre legebarn løs og resultatet bliver et overvældende eventyr for hele familien.

At forestillingen først begynder 20.30 er en nødvendighed i forhold til det mørke, som spiller en aktiv rolle i forestilling. Men så må børnene og deres voksne altså bare komme sent i seng denne ene aften, for det ville være utilgiveligt ikke at tage dem med til denne forestilling.

Der er mange navne og karakterer i starten, så man kan med fordel se Peter Jacksons film inden, eller - endnu bedre - læse Tolkiens værk. Men selv hvis der er mange navne at holde styr på i forestillingens begyndelse for dem, der ikke kender forlæget, så bliver det en bagatel, når Dyrehaven fyldes med teatermagi.

Kim Witzels storslåede scenografi udnytter de naturskønne omgiveler til fuldkommenhed og inddrager samtidig Luke Halls raffinerede videodesign.

Ida Marie Ellekildes dukke- og kostumedesign overvælder, og der går kun et øjeblik, før man helt har accepteret kombinationen af dukker og dukkeførere, hvilket også er en cadeau til dukkeinstruktør Rolf Søborg Hansen.

Det vrimler ligefrem med jerntrolde, skovelvere, kæmpeedderkopper, røde ulve, Shetlandsponyer, levende træer og søbyfolk. I tilgift får vi et bjerguhyre, en dronestyret fugl og den allerkæreste hobbit ved navn Bilbo Sækker (indtagende fremstillet af Signe Egolm Olsen).

Hele skuespillerensemblet yder en fortræffelig indsats og særligt må man fremhæve Joen Højerslevs groteske Gollum, hvis ækle stemme får nakkehårene til at rejse sig selv hos de voksne.

Men HOBBITTEN er først og fremmest en meget morsom forestilling i Niels Brunses ordglade oversættelse, og både børn og barnlige sjæle elsker de festlige trolde. Hendes Majestæt Dronning Margrethe II var langt fra den eneste, der kluklo flere gange til premieren. Så trods vejrguderne og klæd jer varmt på, for Det Kongelige Teater fortjener fulde huse til HOBBITTEN i Dyrehaven.

 

(Michael Søby)


 






 











 

I