-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

ODENSE SOMMERREVY 2021

★★★★★★

 

(foto: odense sommerrevy)


Åh hvor har vi savnet det! At sidde i et telt omgivet af forventningsfulde publikummer for at nyde teatersæsonens første revy. Heldigvis formår ODENSE SOMMERREVY 2021 at levere varen, og man imponeres over, hvad Lars Arvad og co. kan præstere på scenen selvsamme aften som hele Revy Danmark genåbnes.

Bæredygtighed er aftenen gennemgående tema, og i Odense Sommerrevy er man på bøfspisernes og plastikposekøbernes side, hvilket virker forfriskende anderledes.

Men eller er meget er ved det gamle, måske også lidt for meget? Der skal mere end et par kække ordspil til at redde Vicki Berlins åbenbart obligatoriske Camilla-monolog, hvorimod Lars Arvad er i hopla som OB-træner. I det hele taget er det ofte indslag med lokalt fokus , der fungerer bedst i revyens første del.

Vicki Berlin og Mette Marckmann har heldigvis en god tekst at arbejde med i "Helt hysterisk", hvor en skarptskrivende Jacob Morild vender Me Too-debatten på hovedet med både vid og bid. Mette Marckmann får også lejlighed til at vise sin alsidighed som Statsministeren i "Vores allesammens mor" af Carl Erik Sørensen, hvis tekster holder en høj standard aftenen igennem.

"Buksbom" med den velsyngende revydebutant Stig Rossen som en Tom Jones-inspireret entertainer, forbliver nok en skæg bagatel. Men "Forstå mig ret" er en sindig leg med tegnsprogets finesser, godt skruet sammen af Carl Erik Sørensen. Thomas Mørk leverer tilmed en virtuos kropslig og sproglig indsats som den stakkels taler, der på grund af afbud fra døvetolken selv må tolke på et højest usædvanligt tegnsprog.

H. C. Andersen er tilbage på scenen i Odense, og hvem kunne vel agere den legendariske eventyrforfatter mere elegant end Henrik Koefoed? Vase & Fuglsang rammer flot Andersens litterære stil i deres tekst "Det er ganske vist", et højdepunkt i 2. akt.

Stig Rossen får aldrig rigtig mulighed for at vise, om han kan være sjov. Men han fører an rent vokalt i de store sangnumre bl.a. den afsluttende musikalske hyldest til Shu-bi-dua-sangeren Michael Bundesen med kapelmester Morten Wedendahl i spidsen for det velspillende revyorkester.

Joy-Maria Frederiksen fortjener stor ros for at have iscenesat en homogen og veloplagt revy, som tilmed synes mere end bæredygtig.

 

(Michael Søby)






 






 











 

I