-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

MINARI

★★★★★


Hver filmsæson byder heldigvis på overraskelser, som man gemmer i sit hjerte til det sidste suk er sukket. MINARI er en sådan film, der overvinder sine egne begrænsninger og varmer sindet, hver gang man blot hører titlen.

En enkel og frydefuld fortælling med autentisk baggrund om en lille koreansk familie, der etablerer en farm i 1980ernes Arkansas. Titlen refererer til en koreansk plante, der er en obligatorisk ingrediens i det koreanske køkken. Et kulinarisk minde men måske også en nødvendighed for at få sjælen med til det nye land.

Thomas VInterberg kan være lettet over, at MINARI ikke var nomineret i kategorien bedste internationale film, for så ville han efter al sandsynlighed have tabt, ligesom det skete ved Golden Globe-uddelingen i kategorien bedste fremmedsprogede film.

MINARA blev til gengæld nomineret i hele seks kategorier bl.a. bedste film, bedste instruktør og bedste manuskriptforfatter (Lee Isaac Chung), bedste skuespiller i en hovedrolle (Steven Yeun) og bedste musik. Eneste vinder blev i sidste Yuh-Jung Youn for hendes uimodståelige birolleportræt af familiens særegne bedstemor.

Glenn Close havde ellers ydet årets bedste birolleindsats og opnået sin ottende Oscar-nominering (uden at vinde) via hendes bedstemorportræt i Ron Howards "Hillbilly Elegy". Men hvor Closes karakter var svært at holde af, så knuselskede man Yuh-Jung Youns Soonja, og derfor blev det skuespillertekniske ikke afgørende i den kategori i år. Det er nu heller ikke første gang, at det sker i Oscar-ræset. Sidste år blev Akademiet kritiseret for ikke at nominere een eneste af de koreanske skuespillere fra "Parasite". Det kom så en koreansk skuespiller til gode i år.

Will Patton kunne man også have undt en nominering for sin indsats som den koreansk families trofaste hjælper, for slet ikke at tale om lille Alan Kim, der måtte nøjes med prisen som aftenens mest velklædte herre.

Selvom "Minari" kan ses som en klassisk feel good-film, så er den andet og mere end det: En dybt personlig og dybtfølt emigrant-fortælling, der afspejler en alt for længe overset del af den amerikanske kultur.







 






 











 

I