DET ENSOMME HJERTE

★★★★★☆

Teatret Møllen er altid en velkommen gæst i København og omegn, for af alle provinsens turnéteatre er der næppe noget andet teater, der har præsteret så højt et niveau i så mange år. DET ENSOMME HJERTE føjer sig ubesværet til samlingen af gennemarbejdede og dybdeborende teaterforestillinger, selvom titlen unægteligt leder tanken hen på en banal kærlighedsføljeton.

Men DET ENSOMME HJERTE er faktisk en bevægende livshistorie baseret på Tom Buk-Swientys anmelderroste roman – lydhørt dramatiseret af Brian Wind-Hansen.

Den dansk/tyske Hans Horn beretter via malerier og erindringer om en modsætningsfyldt tilværelse. På den ene side får han gennem sit cello-spil udtrykt sin kærlighed til Beethoven, Bach og Brahms, de tre største komponister fra den tyskesprogede verden. På den anden side havner han midt i naziregimets rædsler – en splittet mand med stadig flere ar på sjælen.

Iscenesættter Rasmus Ask har skabt et ualmindelig smuk og musikalsk forestilling, hvori han gør glimrende brug af de tre klassiske musikere på scenen – også i det bemærkelsesværdige lyddesign, der bevidst bryder med den klassiske pænhed, når krigens gru kommer helt tæt på. Nævnes bør også Stine Fumz stemningsmættede lysdesign, der indikerer hvordan bestemte farver kan være en del af en konkret erindring af en situation jvnf. Hans Horns akvareller.

Thomas Clausen Rønne har i årevis været en uvurderlig del af Møllens faste ensemble og her får han for alvor lov til at vise talentets format i rollen som den unge Hans Horn. En veldisponeret og præcis præstation af en af landets mest underkendte skuespillere.

Ole Sørensen, der tidligere på året vandt en velfortjent Reumert for "Mod til at dræbe", leverer også denne gang skuespilkunst af høj karat, og man fornemmer virkelig et levet liv bag de kloge øjne og i det resignerende kropssprog. Ane Helene Hovby nøjes ikke med at spille pigen derhjemme, men kan også være frygtindgydende god f.eks. som tysk officer.

Uden at miste intimiteten i spillet formår alle tre skuespillere at sige deres replikker, så man kan høre hver eneste selv på 18 række – og også det skal de have tak for.

DET ENSOMME HJERTE, der denne eftermiddag besøgte Hvidovre Medborgerhus, er en triumf for Teatret Møllen, og næppe den sidste vi har set fra den front.

(Michael Søby)