THE SHY MANIFESTO

★★★★★☆

Bøssehuset på Christiania synes at være det helt rigtige venue for Michael Ross’ monolog, THE SHY MANIFESTO, der præsenteres her i samarbejde med House of International Theatre som del af en festival med LGBTQ-relateret dramatik.

Daniel Niel Ash er alene på scenen i små 90 minutter, men sjældent har man set en mere fornøjelig monolog end denne, så skidt med at den kunne være strammet op med et lille kvarter.

For Daniel Niel Ash er et forrygende bekendtskab som den 17-årige selvbedrager Callum.

Callum er godt træt af, at andre mennesker tilsyneladende vil have ham til at bryde ud af en skal for at blive ligeså højrøstet og vulgær som alle de andre. Han har derfor lavet et manifest – i håb om at andre vil acceptere hans skyhed og har da også fundet sine eneste venner på nettet.

Men gradvist aner vi, at hans handlinger forråder hans selvopfattelse, og at der bag det velformulerede manifest gemmer sig en ensom dreng uden selvværd.

Michael Ross’ tekst sprutter af ordglæde og viser sig at rumme større dybder end før antaget. Down The Rabit Holes energiske producent Jeremy M. Thomas bekræfter tilmed, at han hører blandt vores bedste iscenesættere af engelsksproget teater. Han sørger således for en uventet dynamik såvel som en sensitiv balance mellem morskab og sårbarhed.

Daniel Niel Ash er ikke bleg for også at vise den irriterende side af Callum. Han virker således utålelig i sin arrogante selviscenesættelse af sin egen virkelighed. Men Callum har også en mere skrøbelig side, der kommer frem i takt med realiseringen af sin opsigtsvækkende optræden til en fest hos klassens hippe hug.

Først til allersidst forstår vi for alvor, hvilke problemer det i virkeligheden er, at Callum slås med, og ingen vil gå uberørt hjem efter Daniel Niel Ashs præstation.

(Michael Søby)