LITTLE JOE

★★★★★☆

Den østrigske manuskriptforfatter og instruktør Jessica Hausner vandt for godt 10 år siden den internationale kritikerpris på Venedig Film Festivalen for mesterværket "Miraklet i Lourdes". Det banede vejen for LITTLE JOE, hendes første engelsksprogede film, der indbragte den relativt ukendte Emily Beecham prisen for bedste kvindelige hovedrolle.

Ligesom i "Miraklet i Lourdes" viser Jessica Hausner, at hun har en kirugs præcision, når det gælder om at skildre menneskenes adfærd i et usædvanligt miljø. I science fiction-gyseren LITTLE JOE tager hun os med til en slags laboratorium, hvor der udvikles en helt særlig form for blomster, der synes at have en åndelig effekt på de mennesker, der kommer i nærkontakt med dem.

Emily Beecham er stilfærdigt skræmmende som den dedikerede forsker Alice, der i bogstaveligste forstand tager sit arbejde med hjem. Hun forærer simpelthen sin ensomme søn Joe en af de sjældne planter, og døber den tilmed LITTLE JOE.
Ben Whishaw, som vi nød både i "Den danske pige" og "Mary Poppins vender tilbage", giver en raffineret præstation som kollegaen, der tilsyneladende både er misundelig og lun på hende.

Kit Connor, der illuderede den unge Elton John til fuldkommenhed i "Rocketman", gør også et stort indtryk her som den forsømte søn Joe og den australske karakterskuespillerinde Kerry Fox (som vi aldrig har glemt på grund af Jane Campions hovedværk "En engel ved mit bord") leverer en interessant birolle-indsats som Alices psykisk ustabile kollega. Lindsay Duncan spiller med isnende kulde Alices psykolog, og Phénix Brossard fungerer fint som en af laboratoriets mest slimede ansatte.

LITTLE JOE er ikke helt så kompleks som "Miraklet i Lourdes", men det en visuelt konsekvent filmoplevelse holdt i stramme kompositioner, og persongalleriet fascinerer, selv når historien ikke gør det. LITTLE JOE henvender sig til folk med mod på en anderledes form for filmkunst, end vi sædvanligvis ser i dansk tv, og der er derfor en rigtig god grund til at gå i biografen for at nyde dens betagende filmscenografi og det gode spil.