KØD & BLOD

★★★★☆☆

Man behøver ikke drage til Sicilien eller Chicago for at finde gangstermiljøer. De findes også i Danmark – og ikke nødvendigvis med en mand i centrum. Instruktøren Jeanette Nordahl har indspillet en ret uhyggelig film om et gangstermiljø i provinsen baseret på et manuskript af Ingeborg Topsøe.

Vi møder en teenagepige ved navn Ida, der efter moderens død flytter ind hos sin smilende men ikke uproblematiske moster og dennes mere eller mindre afstumpede sønner. Sandra Guldberg Kampp finder fine udtryk for pigens fascination af og frustration over den kriminelle familie.

Topsøe og Nordahl har tydeligvis ladet sig inspirere af filmen "Animal Kingdom" og i særdeleshed Jackie Weavers Oscar-nominerede indsats som magtfuld mamma.

Efter en række fornemme præstationer i udlandet – ikke mindst Frankrig – gør Sidste Babett Knudsen et fornemt comeback i dansk film som den lille families definitive overhoved. En "Godmother", der tror på kontant afregning i form af kys eller klask til sine mere eller mindre afstumpede knægte.

Joachim Fjelstrup og Elliott Crosset Hove overbeviser som de ældste af sønnerne, men mest interessant fremstår lillebror Mads, den eneste som ikke har en kæreste.

Besir Zeciri finder en kerne af ensomhed i denne karakter, der berører os, ikke mindst i det forkvaklede forsøg på at nærme sig kusinen. Også Carla Philip Røder gør indtryk som den kontrollerende gudmors ikke alt for opvakte og i grunden uønskede svigerdatter.

KØD & BLOD slutter pludselig, men psykologisk set giver det god mening. For hvad er det for et miljø at lade sine børn vokse op i, og hvilket langvarige konsekvenser kan det få for dem. KØD & BLOD gør os til moralske medansvarlige og det bør være stof til eftertanke i mange hjem, hvor lovbrud er blevet en del af hverdagen.