VILD MED DANS

★★★☆☆☆

Det er dansen, der redder forestillingen VILD MED DANS på Østre Gasværk fra fiasko. Anført af Michael Olesen og Morten Kjeldgaard, et par af stjernerne fra de populære TV-programmer, kommer danseglæden langsomt snigende, og når først orkesteret forlader deres lille kontor på bagscenen, mærker vi også musikken.

Repertoiret består bl.a. af en lang række sange fra filmmusicals bl.a. "Footloose" og "Dirty Dancing". En vulgær udgave af "Cheek to Cheek" fra det elegante musical-mesterværk "Top Hat" bliver lavpunktet, men den Oscar-belønnede "Love is a many splendored thing" fra filmdramaet af samme navn lader sig heldigvis ikke ødelægge.

James Sampson har en dejlig stemme, men virker underligt fraværende i sin sceneoptræden, og en overdrevent kælen Gry Trampedach synger alle sine sange ens.

Stakkels Troels Thorsen er helt ladt i stikken som selvglad opvarmer og trods fine kjoler fremstår en småsur Mille Gori aldeles charmeforladt som værtinde.

Intet i Thomas Markmanns manuskript interesserer os for alvor, og vi er f.eks. bedøvende ligeglade med hvilke par, der ryger ud inden pausen, fordi vi aldrig når at få et forhold til dem. Markmann vælger at bruge uforholdsmæssig lang tid på en ret trist genforening af et ældre fraskilt par (tilforladeligt spillet af Niels Ellegaard og Camilla Bendix).

Iben Dorner forsøger at liste lidt power-woman ind i sit portræt af en stadig mere aggressiv deltager, men det bliver ved det hæderlige forsøg. Lise Koefoed henvises atter engang til blot at se yndig ud, og det er synd for både hende og os.

Iscenesætteren Rolf Heim har tidligere vundet Reumert for at skabe en teaterkoncert og har også haft held med sin opsætning af musicalen "Cabaret" på Aalborg Teater. Men gøre projektet VILD MED DANS – THE MUSICAL til en kunstnerisk succes kunne han trods alt ikke, og spørgsmålet er, om fans af showet ikke bliver skuffet over den matte stemning mellem dansenumrerne?

Som danseforestilling må VILD MED DANS – THE MUSICAL nøjes med glimt af gyldne øjeblikke, og som musical forbliver den i al fald en skuffelse.

(Michael Søby)