UTOPIAS LOST AND FOUND

★★★☆☆☆

Teater FÅR302 præsenterer i Litterahaus på Nørrebro et samarbejdsprojekt mellem den scenekunstneriske platform Aber Dabei og Lille Storbyteatret Bora Bora. Et ambitiøst projekt som fører os gennem en række af de utopier, der har formet og til stadighed former vores liv: Fra den kommunistiske stat og til Brexit.

Petra Berg (der for nogle år siden stod bag den prisbelønnede vandreforestilling "På vej") har været idekvinde og konceptudvikler på projektet, og står ligeledes anført som iscenesætter i samarbejde med Petra Kovačić Pavlina.

Men måske har projektet været for ambitiøst denne gang? Det er et umådeligt stort stof at favne på fem kvarter, og selvom UTOPIAS LOST AND FOUND bestemt har sine momenter, så synes de historiske nedslag ofte lidt for fragmentariske til at få den fornødne substans.

Syv scenekunstnere bidrager også musikalsk med værdifulde vidnesbyrd, der også afspejler deres egne liv, på fire forskellige sprog og med en række forskellige accenter. Der ryger nogle glocer hist og her, men man kan altså godt have udbytte af at lytte alligevel.

Den nedlagte kirke i Møllegade udnyttes alsidigt rent scenografisk og vi oplever bl.a. videoprojiceringer af objektanimation, papirklip og vægmaleri omkring de mange forskelligartede stole, som publikum sidder på.

Men det er alligevel de små intime historier, der fæstner sig mest i hukommelsen. Når skuespilleren Matias Hedegård Andersen fortæller om et længere sygdomsforløb, der for en tid knuste hans planer for fremtiden. Eller når Petra Kovačić Pavlina beretter om forældrenes bryllupsvideo, som hun ikke må se, da de frygter, hun får kendskab til sangene fra det gamle Jugoslavien.

UTOPIAS LOST AND FOUND viser os i glimt, hvordan vi ikke selv altid kan styre det liv, som vi troede var vores. Fordi politiske omvæltninger i et land kan have drastiske uoverskuelige konsekvenser for dets befolkning.

(Michael Søby)