RUSALKA

★★★★★☆

CPH Opera Festival fejrer i år et velfortjent 10-års jubilæum, men samtidig bliver det et vemodigt farvel til Peter Lodahl som festivalchef, inden han kaster sig ud i "La Bohéme" på Østre Gasværk. Han takker dog af med manér og indledte således årets festival med en imponerende koncertudgave af Antonín Dvořáks RUSALKA på en til lejligheden etableret scene midt i Kødbyen.

Dirigenten Oliver von Dohnányi stod i spidsen for det gigantiske slovakiske nationalorkester, og sammen løftede de den tjekkiske komponists mest levedygtige opera til en musikalsk kæmpeoplevelse. Også sangsolisterne funklede denne aften, hvor skuespilleren Thure Lindhardt på elegant vis formidlede handlingen undervejs. En handling, der til dels er inspireret af H. C. Andersens eventyr om "Den lille havfrue". Og selvom titelfiguren her er skovnymfe, kan hun godt knuse hjerter – ikke mindst i arien "Sangen til månen", der hører blandt genrens smukkeste.

I pauserne blev der tid til at uddele festival-priser bl.a. en talentpris til den herhjemme urimeligt ukendte Brit-Tone Müllertz. Hun har dog allerede markeret sig i det store udland bl.a. via en prisbelønnet præstation som Sieglinde i "Valkyrien" af Richard Wagner.

Årets hæderspris gik til Lisbeth Balslev, måske det bedste eksempel på, at opera ingen alder har. Lisbeth Balslev vandt cphculture.dks pris som årets sanger for sin indsats i "Leaves", CPH Opera Festivalens første egenproduktion, og til næste år kan hendes betagende Agnete atter nydes i en genopsætning af den Reumert-belønnede teaterkoncert "Lyden af de skuldre vi står på" på Aarhus Teater.

Eneste minus denne lune sommeraften var faktisk publikum, der i tide og utide gik til og fra med hotdogs, drinks etc. som var de til fodboldkamp. Der blev snakket længe og højt – også i mobil – og på et tidspunkt måtte dirigenten simpelthen vende sig og hysse på publikum. Her savnede man noget mere kontrol fra festivalens side, så de der rent faktisk var der for at nyde operaen, kunne høre den i fred. Men det er måske en af omkostningerne ved at spille udendørs opera i Kødbyen?

(Michael Søby)