ABOUT MISS JULIE

★★★★★☆

Dansk Danseteater sejrer igen. Denne gang med en uforsonlig udgave af August Strindbergs mesterværk "Frk. Julie" på Takkelloftet i Operaen.

Det er langt fra første gang, at man kan opleve "Frk Julie" i royalt regi. I 1950 skabte Birgit Cullberg sin berømmede ballet, der i løbet af årtiet opnåede klassikerstatus i Danmark med Kirsten Simone og Erik Bruhn i hovedrollerne. Og for blot to år siden hittede Strindbergs stykke atter i Skuespilhusetet trods en fejlbesat hovedrolle, men takket være storspil af Henning Jensen og Kirsten Olesen som en aldrende Jean og hans forkrøblede Kristin.

Den nye danseversion ABOUT MISS JULIE er af den amerikanske koreograf Stephen Shropshire, men gør brug af svensk folkemusik. Sammen med en kasse og en bjælke i lyst træ indikeres svensk skærgård, men de skødesløst fordelte blomster på det aflange firkantede gulv antyder samtidig, at noget er galt.

Dansk Danseteater er især kendt for deres sublimt afstemte ensemble, men denne gang er der også blevet plads til mere individuelle triumfer. De tre dansere skal fortælle en meget konkret historie og deres karakterer gennemgår alle komplekse udviklinger.

Jessica Lyall er en formidabel Frøken Julie, der keder sig i sit overklasseliv (som kanariefuglen i sit bur jvnf. Alf Sjöbergs filmklassiker "Frøken Julie" fra 1951). Men man fornemmer snart det voksende begær efterfulgt af behovet for fornedrelse.

Stefanos Biza fremstår som den ideelle Jean med sine maskuline charme, og sin frustration over at være fanget mellem to kvinder og to miljøer. Norske Merete Hersvig glimrer ved at være sund, sød og medgørlig i starten, men hendes forbitrelse og jalousi kommer efterhånden til aggressivt udtryk, og hun vokser i format gennem den gode time, forestillingen varer.

Tre pragtpræstationer, der både drager og frastøder i takt med, at handlingen og bevægelserne bliver mere rå. En ny triumf for Dansk Danseteater.

(Michael Søby)