AFTERITE + ETUDES

★★★★★☆

AFTERITE *****
ETUDES *****

Igor Stravinskys "Le Sacre Du Printemps" danner det musikalske grundlag for aftenens første ballet i Operaen, Wayne McGregors AFTERITE. Forestillingen, et samarbejde med American Ballet Theatre, rummer et væld af hemmeligheder og en af dem hedder

Vi befinder os i et mærkværdigt futuristisk univers, hvor børn gasses i et drivhus, mens de voksne danser. Værket er heldigvis præget af en kropslig og koreografisk nysgerrighed, der fortryller og forfører. Blandt de medvirkende bemærket man med glæde den iltre Guilherme De Menezes, en maskulin danser af en type, som Den Kongelige Ballet ikke har for mange af.

Den Kongelige Kapel formår virkelig at understøtte de store følelser under ledelse af Vello Pähn. Efter pausen kuliminerer deres samarbejde i Knudåge Riisagers vidunderlige ETUDES til Harald Landers geniale koreografi. Den søde Emma Riis-Kofoed yder en nydelig indsats som Ballerinaen og kan ikke gøre for, at andre har formået at give rollen endnu mere personlighed.

Jonathan Chemelensky er bestemt en flot og rutineret danser, men han overrasker på den anden side sjældent, og gør det heller ikke her, selvom han som altid formår at levere varen. Smukke Marcin Kupiñski hører også til de mere erfarne dansere, men der er stadig en fyrighed i hans dans, som mange yngre kolleger må misunde ham.

Ensemblet fremstår usædvanligt helstøbt denne aften, ikke mindst i den forrygende ETUDES-finale, der på det nærmeste vælter salen.

AFTERITE + ETUDES er tilsammen en klædelig combo, måske fordi den viser spændviden i Den Kongelige Ballet på en både medrivende og opløftende måde.

(Michael Søby)