BROR OG SØSTER

★★★★☆☆

Arnaud Desplechin vandt en César for sin instruktion af det smukke episke drama “De gyldne år” og høstede mange anmelderroser for den franske tv-version af Tony Kushners hovedværk “Engle i Amerika” med Dominique Blanc i en Molière-belønnet indsats.

Nu gør Arnaud Desplechin sig igen positivt bemærket med BROR OG SØSTER (“Frère et Soeur”), der er velsignet med to af Frankrigs største filmskuespillere i hovedrollerne: Melvil Poupaud (kendt fra Francois Ozon-film som “Tid til afsked” og “Gud være lovet” samt Xavier Dolans “Lawrence Anyways”), og Marion Cotillard (Oscar-vinder for hendes uforglemmelige Piaf i Olivier Dahans “Spurven – La Vie En Rose”).

De spiller Louis og Alice, to søskende, der bare har haft det svært med hinanden siden barndommen. Louis, hvis forfatterkarriere så småt er ved at ebbe ud, lever i skyggen af sin søster, en succesfuld skuespillerinde, der aldrig for alvor har respekteret hans virke – og omvendt. Men da forældrene bliver en del af en livsfarlig bilulykke tvinges de pludselig til at forholde sig til hinanden igen efter 20 år.

Arnaud Desplechin har mange fine detaljer i sin skildring af det komplekse forhold og både Melvil Poupaud og Marion Cotillard har deres øjeblikke, så vi indser, at der bestemt er fejl på begge siden. Også Golshifteh Farahani som Louis’ loyale viv gør et vis indtryk, og BROR OG SØSTER undgår heldigvis de værste klicheer og en alt for banal slutning. Men måske er de to søskende bare blevet så voksne, at de endelig også kan indse deres egne fejl?

BROR OG SØSTER fremstår i al fald som en moden og psykologisk indsigtsfuld skildring af en ofte overset eller forsimplet familierelation. Med andre ord en fransk film for voksne empatiske mennesker.