BROADWAY REARRANGED!

★★★★☆☆

Ideen bag BROADWAY REARRANGED! stammer ikke overraskende fra Broadway-byen New York, hvor velestimerede kabaret-klubber som “54 Below” (i kælderen under den berømte natklub “Studio 54”) lader mennesker, der normalt ville blive anset som fejlcastet til at synge en bestemt musicalsang, får muligheden for at synge disse sange. Såvel hudfarve som seksualitet kan spænde ben undervejs i karrieren, men ikke på Metronome, Frederiksberg.
I København er det spillestedet Metronome på Frederiksberg, der lægger lokale til de 14 medvirkende fra CPH Musical Theatre Company, heraf fire dygtige musikere.

Sangene synges på engelsk, og når man nu har en gennemgående værtinde, er det trist, at vi ikke hver gang får at vide, hvilke musicals sangene stammer fra i og hvilken sammenhæng de indgik i. Det ville give folk med begrænset kendskab til musicals en større forståelse af, hvorfor de udgaver af sangene, som vi oplever, er unikke. I stedet må Kristen Flanagan i diverse pauser mellem sangene agere forsmået musicaltalent, og selvom hun gør der udmærket, bliver det i længden trættende.

Kærlighedssangen “Maria” fra “West Side Story” præsenteres ganske vittig som en selfie-sang, og i den nuttede duet fra “The Sound of Music”, hvor en ung mand synger “You are Sixteen…” til en endnu yngre pige, har rollerne skiftet køn, således en moden kvinde synger sangen til en ung mand, der dog næppe er 16 længere…

Men vi får også smagsprøver på musicals, som endnu ikke har været opført professionelt på disse breddegrader, f.eks. “Six”, “Be More Chill”, “Hamilton”, “The Greatest Showman” og “Dear Evan Hansen” – og alle virker lovende.

Det kan ikke nægtes, at det sanglige niveau undervejs er svigende, men aldrig begejstringen. Og jo flere, der synger sammen, jo bedre lyder det, og derfor bliver finalen – et ensemblenummer fra “Les Miserables” teaterkoncertens utvetydige højdepunkt. En flot afslutning, som også iscenesætter Lasse Holmelund Jarbøl og kapelmester Noah Pott har ære af – ligesom alle de medvirkende naturligvis.

(Michael Søby)