BORGEN

★★★★☆☆

Selv lidt tekniske problemer på premiereaftenen kunne ikke skjule, at Sjællands Teaters helt store satsning, en musical-version af tv-serien BORGEN, kom i mål på Slagelse Teater.

Hvor det endnu aldrig er lykkedes for nogen at skabe et ordentligt manuskript til en Matador-musical, har iscenesætteren Martin Lyngbo mere held med sit manuskript til BORGEN. Lyngbo vælger at koncentrere sig om de første sæsoner, og de politiske intriger fungerer som en slags ramme omkring statsministerkandidaten Birgitte Nyborgs stadig mere belastede privatliv.

Anders Ortman leder sikkert sit 9-mands store orkester. Men hans musik er ikke uforglemmelig, om end vi får et par ørevenlige melodier undervejs garneret med Lyngbos sangtekster, der dog ikke altid er på højde med hans replikker.

Men Martin Lyngbo har generelt godt styr på sit ensemble og især efter pausen, hvor vi har vænnet os til de grimme billedbeskæringer i den ellers dygtige scenograf Benjamin La Cours videoprojiceringer, får dramaet et løft.

Maria Lucia Heiberg Rosenberg føjer nye facetter til sit talent, når hun afstår fra de sødladne attituder, men hendes Birgitte Nyborg får ikke meget modspil af journalisten Katrine Fønsmark, som Silke Biranell er sat til at spille alt for nydeligt og tandløst.

Så er der mere gods i præstationerne af fortræffelige mandlige kolleger som Nicolai Jandorf (som Birgitte Nyborgs mand) og Kasper Leisner (som hendes ærkerival på den politiske scene).

Kim Hammelvang har aldrig været bedre end som anden generations-politikeren, der må se sin drøm om statsministerposten smuldrer, da han pludselig bliver midtpunktet i en shitstorm. Sara Gadborg får for lidt at lave i første akt, men hendes sjælfulde sang i anden akt bliver aftenens musikalske højdepunkt.

Joachim Kubel, der fik sit gennembrud sidste år i en glimrende opsætning af Agatha Christies ”Anklagerens vidne”, gør også her en god figur som Birgitte Hjorts spindoktor, og Kirstine Rosenkilde er ganske rørende som Birgitte Nyborgs sårbare datter, men burde været blevet skånet for de allerhøjeste toner i sine sangnumre. Fin er også Oliver Stenbæk Christoffersen som Birgitte Nyborgs følsomme søn.

Musical-versionen af BORGEN er et samarbejde med DR, og verdenspremieren markerer samtidig DRs 100-års jubilæum på imponerende vis. Der er stadig plads til justeringer, men BORGEN fremstår alt i alt som en sejr for Martin Lyngbo og for Sjællands Teater – Danmarks største egnsteater.

(Michael Søby)