Med sine stærke kvindeportrætter i film som “Séraphine”, “Violette” og “Gensynet” har Martin Provost placeret sig blandt de mest begavede og sanselige filminstruktør i Frankrig.
Den sanselighed, der prægede César-vinderen “Séraphine” om en fattig og mental ustabil kunstnerinde, finder vi også i det dobbelte kunstnerportræt BONNARD – PIERRE OG MARTHE. Atter formår Martin Provost at lade kunstnernes særkende afspejle sig i den filmiske form, og i skønheden finder man også en utæmmelig vildskab, som hverken mand eller kvinde nødvendigvis kan styre.
Det turbulente samliv kostede dyrt, men takket være det fine samspil mellem Vincent Macaignes afdæmpede men kvindekære Pierre og Cécile de France som den lidenskabelige og lidende Marthe indser vi den store kærlighed, der bandt dem sammen.
Provosts fortryllende naturscenerier fra deres idylliske villa i sydfrankrig bliver aldrig bare kønne postkort, men snarere illustrationer af en fælles sjælelig tilstand. Samtidig formår Provost at vække hele Belle Epoque-perioden til live i overdådige kostumer og dekorationer ledsaget af udsøgte musikstykker, når der foretages udflugter til og ophold i de store byer,
Anouk Grinberg stjæler skamløst hver en scene, hun er med i som den temperamentsfulde Misia, en af Pierre tidligere veninder, og André Marcon tegner på diskret vis et frydefuld billede af den aldrende maler Claude Monet.
BONNARD, PIERRE & MARTHE er ikke blot et must for franske filmelskere, men også for alle dem, der i al fald een gang i deres liv har nydt synet af et smukt maleri.