Den spanske koreograf Marina Mascarell overtog den kunstneriske ledelse af Dansk Danseteater i 2023, og siden har vi primært set det prægtige ensemble optræde i “Køter”, et værk hun skabte i 2015 til GöteborgsOperan. Sidste sommer præsenterede hun så sit første nye værk BLOODY MOON skabt til og med kompagniets dansere på Copenhagen Summer Dance 2024, og det er den forestilling, som nu er rykket indenfor i tørvejr på Skuespilhusets mellemstore scene.
BLOODY MOON er inspireret af Georges Batailles “L’Erotisme, eller Erotism – Death and Sensuality”, der allerede i 1957 skelnede mellem forskellige former for erotik: Kroppens erotik, hjertets erotik og den hellige erotik. De ni dansere på scenen er siden i sommers blevet til ti, og helt i tidens ånd kaster de sig ud i en sanselig udforskning af erotikkens mange facetter i en flot og farverig forestilling, der emmer af liv og leg.
Jessica Lyall, Lukas Hartvig-Moller, Bradley Waller, Leticia Silva, Yi-Shao, Lola Potiron, Luca Tomaselli, Nicky Daniels, Amancio Gonzalez og Wolf Govaerts er ikke blot repræsentanter for en forbilledlig scenisk diversitet, men fremfor alt dygtige dansere, der her både får mulighed for at vise deres individuelle kvaliteter samt en organisk samhørighed.
Nina Botkays forførende flæserforkælede dragter er en fryd for øjet med deres generøse farveglæde, og komponisten Yamila Rios fængende rytmiske musik afspejler elegant de mange stemningsskrift indenfor erotikkens verden, men med et dynamisk drive, der overvinder den mod slutningen rigeligt repetitive koreografi.
BLOODY MOON fremstår som en sprudlende forestilling, der lover godt for fremtiden – ikke mindst på grund af de revitaliserede dansere.
(Michael Søby)