BLIND DATE

★★★★☆☆

Aveny-T er på rekordtid blevet garant for skæge ungdommelige initiativer, der med næsten barnlig nysgerrighed udforsker teatrets muligheder – også i fysisk forstand. Således inddrager man i forbindelse med forestillingen BLIND DATE både teatrets bar og , hvor den nye foyer, hvor der tilmed er blevet plads til en lillebitte kabaret-scene! Det fungerer forbløffende godt.

BLIND DATE er inspireret af den australske/amerikanske komedie “The Blind Date Project”, men i dette tilfælde har forestillingen ikke noget egentlig manuskript. Derimod må den sympatiske Luise Kirsten Skov improvisere i rollen som en ung kvinde, der hver aften mødes med en ny date. Hver aften spilles daten af en ny skuespiller, der blot modtager en kort intro, inden vedkommende går på scenen, og ligesom den unge kvinde kan modtage instruktion via sms’er.

Denne aften er vi velsignet med Nicolai Jørgensen som hendes blind date, og det kan både den unge kvinde og vi være tjent med. Også selvom han spiller en noget tvivlsom karakter, der drømmer om et liv i Las Vegas, mens han stadig forsøger at ernære sig som gambler i Danmark. Han modtager konstant beskeder fra en belastende ex, som tilsyneladende ikke helt er færdig med ham, og holder af de mange drinks, som den hemmelighedsfulde bartenderske (underfundigt gestaltet af talentfulde Iben Alida) serverer for dem, når hun ikke giver numre fra den lille kabaret-scene.

Det gør hun heldigvis flere gange med magisk udstråling og flot sangstemme, og hun er også vittig, når hun med et enkelt blik, en gestus eller en lyd får udtrykt, hvad hun mener om de stadig mere håbløse udsagn fra den datende duo.

Både den unge pige og gambleren giver et nummer fra den lille scene, og slutter af med Elton John-duetten “Don’t Go Breaking My Heart”, hvis tekst bør være stof til eftertanke for dem begge.

BLIND DATE er et muntert og uforpligtende timelangt intermezzo, som faktisk giver lyst til at gense forestillingen med en ny skuespiller som daten – blot for at opleve, hvordan det ændrer forestillingens dynamik.

(Michael Søby)