BIRTHDAY GIRL

★★★★☆☆

Trine Dyrholm er en af vores dygtigste film- og tv-skuespillerinder, og har i flere årtier været anmeldernes darling, selvom hun ikke i samme grad som f.eks. Meryl Streep har kunnet forvandle sin fysiske fremtoning og sin diktion fra film til film.

Men der er især i de seneste årtier kommet en solid bund i Trine Dyrholms præstationer, som gør at vi stadig værdsætter hende, selvom de visuelle og sproglige overraskelser fra tid til anden udebliver. Hun får dog maksimalt ud af rollen som den noget tvivlsomme mor Nanna, der har inviteret datteren Cille – filmens BIRTHDAY GIRL – med på krydstogt for at markere hendes 18-års fødselsdag.

Rejsen udvikler sig til et helvede, da den selvoptagede Cille (irriterende men efterhånden også sårbart spillet af Flora Ofelia Hofmann Lindahl) tilsyneladende har været udsat for overgreb. Imens hendes mor prøvede at få uforpligtende sex med en ikke al for villig mand.

Michael Noer kan skabe en klaustrofobisk stemning på et stort skib, men i modsætning til Tobias Lindholms film “Kapringen” får BIRTHDAY GIRL snarere karakter af et kammerspil, og man savner faktisk lidt production value udefra eller en parallel-historie i Michael Noer og Jesper Finks manuskript.

BIRTHDAY GIRL stiller nogle tiltrængte nærgående spørgsmål til selfie-generationen og dens curlingmødre. Curlingfædre stilles ikke i samme grad til ansvar, men det kan måske være, fordi filmens manuskriptforfattere begge er mænd?