Det er ikke hver dag, at der er premiere på et stykke om palæstinensiske fanger i et israelsk fængsel – skrevet af en israelsk kvinde. Men Einat Weizman er ikke hvem som helst, men en begavet skuespiller, dramatiker og aktivist.
Da hendes stykke “Prisoners of the Occupation” skulle have premiere på Israels førende teaterfestival, greb kulturministeren ind og forbød stykket. Man beskyldte dramatikeren for at glorificere terrorister, hvilket i al fald er noget vås at dømme efter den danske udgave, som Teater Gaius og iscenesætter/skuespiller Jacque Lauriten præsenterer på Nyhavns-teatret Får302.
Et rystende doku-drama udviklet i samarbejde med politiske fanger om deres oplevelse med det israelske retsvæsen, der lader hånt om menneskerettighederne og som fængsler og torturerer palæstinensere – uden foregående retssag.
Scenografen Edward Lloyd Pierce har omskabt Får302 til et israelsk fængsel, og vi er helt tætte på de indsatte og deres brutale fangevogter.
Wahid Sui Mahmoud, der blev hædret af cphculture.dk for sit gennembrud i “Dobbelt V” på Blaagaard Teatret i 2022, fungerer både som fortæller og indsat. Han har tilmed et lune, så BESÆTTELSENS FANGER aldrig bliver for tung.
Arian Kashef har allerede brændt igennem i film og på TV, og nu overbeviser han tilmed som sceneskuespiller i rollen som palæstinenseren, der udsættes for tortur og ydmygelser af en grusom fangevogter (frygtindgydende fremstillet af Martin Hylander).
Jacque Lauridsens lydhøre iscenesættelse rummer både groteske kontraster og empati for de indsatte. Fem kvarters intenst teater, som man ikke sådan lige ryster af sig.
(Michael Søby)