TERKEL

– THE MOTHERFÅRKING MUSICAL

★★★★☆☆

Kan man lave en scenemusical ud af Anders Matthesens animationsfilm "Terkel i knibe"? Ja, det kan man faktisk. I al fald når iscenesætteren hedder Nikolaj Cederholm (der sidste år blev kåret som teatersæsonens bedste af cphculture.dk for sin opsætning af "Diktatoren" på Nørrebro Teater).

Nu viser han en hel anden side af talentet i en kontant, kulørt og alt andet end børnevenlig tegnefilmsagtig version af historien. Clemens har stået for manuskriptet og det er han især i første akt sluppet nydeligt fra og han er velplaceret som Jason, Terkels noget problematiske ven.

Titelrollen fremstilles med kært af Ruben Søltoft, der både rent stemmemæssigt og rent fysisk lægger sig tæt op af originalen. Og så kan Ruben Søltoft rent faktisk synge.

Rent vokalt bliver aftenens største oplevelse dog Lea Thim Harder som pigen Dorit, og hun finder også en sårbarhed, der gør, at vi savner hende efter pause, hvor det kun bliver til et par glimt.

Thomas Bo Larsen og Martin Brygmann maler med de brede pensler som henholdsvis Stewart Stardust og Arne Nougatgren, men karaktererne indbyder også til det. Så er der trods alt mere menneske i Jakob Randrups flippede vikar.

Adam og Noah (og ikke skuespillerne Joel Hyrland og Hadi Ka-Koush åbenbart?) agerer Sten og Saki, og det er en skæg ide, som bidrager til at gøre den komiske duo til publikumsfavoritter – også i musicalsammenhæng.

Clemens’ relativt trofaste manuskript har en radikal overraskelse til os i anden akt, og selvom forandringer i forhold til originalen naturligvis skal være velkomne, så kan man ikke påstå, at det i dette tilfælde er en forbedring.

Men når man har set Andens seneste animationsfilm "Ternet Ninja", som der også er en sød hilsen til i aftenens musical, så ved man også, at Anders Matthesen er blevet en dygtigere forfatter, siden han skrev "Terkel i knibe". Det kan end ikke Nikolaj Cederholms legende iscenesættelse af Clemens musicaludgave skjule.

(Michael Søby)