HJERTELYD

★★★★★☆

Kulturhuset Trommen i Hørsholm er blandt de heldige, der har fået besøg af en ganske usædvanlig teaterforestilling fra Den Jyske Opera. Det drejer sig nemlig om babyoperaen HJERTELYD, der henvender sig specielt til børn fra 0 til 2 år.

Det er ikke første gang, at der gøres et forsøg på at give børn et forhold til opera. For et par år siden høstede "Min far og Vrede Mand" flere priser for at tryllebinde børn fra 7 år og op med en historie om livet med en voldelig far. Men med babyer må man gå helt anderledes til værks og det synes Den Jyske Opera at have en vis forståelse for.

Komponisten Sam Glazer blide toner fremføres af cellisten Johanne Andersson og saxofonisten Kasper Hemmer, der også bidrager til forestillingen rent fysisk. Tanja Bovins lyse scenografi og kostumedesign med puder og bløde tæpper sætter straks fantasien i gang hos de mindste, og et forslag fra en gående baby om at lege "bjørnen sover" giver god mening i disse omgivelser.

Johanne Højlund og Leif Jone Ølberg synger både på dansk og engelsk, men kan også fange en lyd fra et barn og lader den indgå i forestillingen. I starten kommunikerer de mest med hinanden, men forestillingen fungerer bedst, når de får kontakt med babyerne og det gør de hyppigt. Omvendt er publikum bedst tjent med anvisninger, inden forestillingen går i gang, fremfor at blive forstyrret undervejs i den halve time, HJERTELYD varer.

De små er tydeligvis mystificet og selv en gruppe på 20-30 babyer og deres voksne udløser ingen gråd undervejs. Den Jyske Opera har nemlig fundet en fin sanselighed, der overvinder de fleste forhindringer, og såvel et net af bånd som blonde parykker med glimmer synes at appellere til småfolk.

HJERTELYD er ikke noget lydefrit eksperiment, men det er et langt stykke af vejen så vellykket, at man godt tør konkludere, at baby-opera er kommet for at blive.

(Michael Søby)