AXIS MUNDI

★★★★☆☆


I 1985 stiftede Kirsten Dehlholm performance teatret Hotel Pro Forma, og allerede året efter kunne hun præsentere dets allerførste forestilling “Terra Australis Incognita” i National Museets festsal. I 2024 døde Kirsten Dehlholm, men nåede sammen med sin faste samarbejdspartner at udvikle konceptet til AXIS MUNDI, Hotel Pro Formas sidste forestilling.

Forestillingen kan opleves på CPH STAGE og ligesom den allerførste forestilling kan den opleves stående på balkoner – nu i store Vegas koncertsal. Den hypnotisk smukke musik er skabt af Martin Højland og Simon Dokkedal, og bliver vejen ind i en tranceagtig forestilling, der i den grad synes at afspejle alt hvad Kirsten Dehlholm stod for. Titel AXIS MUNDI henviser til hvad man indenfor religionsvidenskab betegner som en vertikal verdensakse, der forbinder himmel, jord og underverden. Et forsøg på at forstå vores egen eksistens.

Den mexicanske forfatter Octavio Paz hævder i prologen til sin digtsamling “Frihed under ord”, at vi tilmed gennem kunsten og sproget kan skabe forandringer i vores tilværelse via cirkelformede verdener baseret på de fortidige. Det kan lyde meget intellektuelt og indforstået, og er det nok også til en vis grad – men bestemt ikke udelukkende.

For i AXIS MUNDI indgår disse filosofier i en symbiose inspireret af en italienske kunstner Giovanni Battista Piranesis udstilling på Statens Museum for Kunst i 2022 – i særdeleshed “Fængselsfantasier”, der til trods for, at den stammer fra 1700-tallet synes at foregribe moderne computeranimation med sin raffinerede billedmanipulation.

Denne billedmanipulation udgør også i fysisk forstand grundlaget for forestillingen AXIS MUNDI, hvor mennesker i klædelige lyse kønsneutrale dragter bevæger sig omkring på må og få i et fængselslignende univers. Først da de findes sammen i en cirkel, der synes at indikere fællesskab, opstår der en ro i det sceniske billede. En forandring til en – måske? – bedre verden.

Jesper Kongshaugs forbløffende lysdesign komplimenterer Simone Wierød og Marie Dahls elegante koreografi, og AXIS MUNDI fremstår således som det finest tænkelige farvel til Kirsten Dehlholm og Hotel Pro Forma.

(Michael Søby)