Wes Anderson er tilbage og det er der altid grund til at fryde sig over, for hans navn er med tiden blevet synonym med formfuldte filmperler. Ikke mindst scenografisk fremstår ASTEROID CITY som nydelse af de sjældne – hver en indstilling er sublimt designet og vidner om Wes Andersons udsøgte farvesans og raffinerede fornemmelse for billedkompositioner.
Rent fortællemæssigt elsker Wes Anderson at drille sit publikum, og med Bryan Cranston (“Trumbo”) som vært inviteres vi tilbage til 50´ernes USA til en historie delt op i to fortælle-planer.
Vi præsenteres både for såkaldte dokumentariske optagelser, der er gået forud fortælling om en farverig fiktiv flække ved navn ASTEROID CITY. I tre akter ser vi, hvordan denne lille mennesketomme by i ørkenen bliver forvandlet til et centrum for en ambitiøs Space Cadet/Junior Stargazer konference, hvor stadig mere mystiske hændelser finder sted.
Wes Andersons rolleliste er proppet med kendte navne anført af Oscar-vinderne Tom Hanks, Tilda Swinton og Adrian Brody, men det er ofte mindre kendte skuespillere som Jake Ryan (som nørdet vidunderbarn), Liev Schreiber (som den imposante J. J. Kellogg) og Hope Davis (som den sarkastiske Sandy Borden), der gør størst indtryk.
Vi får også en kølig romance mellem enkemanden Augie Steenbeck (Jason Schwartzman) og filmstjernen Midge Campbell (Scarlett Johansson), og Wes Andersons lune fornægter sig heller ikke denne gang.
Måske er denne sci-fi komedie i klassisk indpakning langt fra alles kop te, men den er ikke desto mindre konsekvent gennemført og en visuel nydelse for sande filmelskere.