ASKEPOT

★★★★☆☆


Det ville være synd, hvis Det Kongelige Teaters morsomme og farverige udgave af Gioacchino Rossinis ASKEPOT i forrige sæson skulle afholde nogen fra at besøge Opera Hedeland i Hedehusene i den kommende uge. For netop Rossinis ASKEPOT tåler både et genhør og et gensyn, og folder sig smukt ud både visuelt og musikalsk på Danmarks største permanente udendørsscene.

Iscenesætter Freja Friberg Lyme skaber på Hedelands Amfiteater den yndigste eventyridyl med blomstergynge, en lille bæk med trædesten og en hønsegård – med levende høns!

Med den pragtfulde natur i ryggen er den hollandske sopran Francine Vis en dejlig menneskelig Askepot – og ligesom sine medspillere på scenen velsignet af Marie Due Jørgensens prægtige kostumer. Synge kan hun bestemt også, og bakkes flot op af Opera Hedelands festivalorkester under ledelse af Nathanaël Iselin. Det velsyngende kor med Filipe Carvalheiro som korleder bidrager ligeledes positivt til den generelle vellyd.

Der både synges og spilles nemlig veloplagt i samtlige roller – med Conny Thimander som Don Ramiro, Teit Kanstrup som Dandini og Tadas Girininkas som Don Magnifico som de umiddelbart mest markante. Men også de kvindelige biroller leveres med bravour af Sophie Haagen (Tisbe), Johanna Nylund (Clorinde) og Simonas Strazdas (Alidoro).

Inden forestillingen bør man ikke snyde sig selv for en picnickurv, hvis indhold atter er af høj standard, hvad enten man vælger den kødfulde udgave eller vegetarversionen. Men husk de lune tæpper og regnslag, da kølige (og sågar våde) sensommeraftener kan forekomme, selvom vi slap nådigt på premiereaftenen.

(Michael Søby)